Re: /boot is vol .. (en niet met kernels)

Winfried Tilanus schreef op zo 10-10-2021 om 15:19 [+0200]:

> Het is mij wel eens opgevallen dat mkinitramfs tijdens het proces
> meer ruimte gebruikt dan er uiteindelijk nodig is. Heb het nooit
> verder onderzocht, maar na een tijdje klooien /boot vergroot...

In /etc/initramfs-tools/initramfs.conf kun je in plaats van de
standaard "MODULES=most", "MODULES=dep" opgeven. Standaard is de
initramfs-image bij mij zo'n 38 MiB, met "MODULES=dep" is daar nog maar
9 MiB van over

Let op dat omdat niet alle modules in initramfs zitten, sommige
bootproblemen lastiger te debuggen zijn omdat je niet al je hardware
kunt aanspreken vanuit een shell in initramfs. Ook kán het zijn dat je
installatie niet gelijk werkt als je de schijf in een andere machine
stopt (maar AHCI en NVMe zijn zo standaard dat de modules hiervoor
altijd wel aanwezig zullen zijn; ik denk niet dat dat een heel groot
probleem is?)

-Martijn