Re: rare dns problemen

Op 2021-10-06T22:58:05+0200 schreef Jaap van Wingerde
<mailinglists@vanwingerde.net> in bericht
<uri:mid:[🔎] 20211006225805.6786f5ed@jaap.artio.shrl.nl>, inzake: <rare dns
problemen> het volgende.

> Ik kan thuis niet naar Wikipedia browsen: "We can’t connect to the
> server at www.wikipedia.org".
> Wat moet ik hier van denken?

Ik heb het probleem opgelost. Door wat experimenten met adblock in mijn
FriendlyElec NanoPi R2S met OpenWRT bleek er daar in
/etc/config/firewall nog het volgende te staan.

config redirect 'adblock_lan53'
	option name 'Adblock DNS (lan, 53)'
	option src 'lan'
	option proto 'tcp udp'
	option src_dport '53'
	option dest_port '53'
	option target 'DNAT'

Ik haalde dit weg en alles deed het weer.

Hieronder reageer ik op jullie suggesties.

Op 2021-10-07T09:07:31+0200 schreef Paul van der Vlis
<paul@vandervlis.nl> in bericht
<uri:mid:[🔎] a228dcfc-5fc1-5c73-e654-dc8871c172e5@vandervlis.nl>, inzake:
<Re: rare dns problemen> het volgende.

> Wat ik zou doen als ik jou was, is verschillende apparaten rebooten.
> Denk aan je router, computer, en vooral ook eventuele tussenliggende
> switches.

Had ik al gedaan en hielp niet.

> Ik heb gehoord dat sommige ISP's al het DNS verkeer naar hun eigen
> DNS doorsturen via een transparante proxy. Daar kan het ook mis zijn.
> https://www.dnsleaktest.com/what-is-transparent-dns-proxy.html
KPN stuurt het DNS-verkeer niet door.

Op 2021-10-07T09:13:13+0200 schreef Paul van der Vlis
<paul@vandervlis.nl> in bericht
<uri:mid:[🔎] 23f8b465-d186-570f-d81c-e32604252b7f@vandervlis.nl>, inzake:
<Re: rare dns problemen> het volgende.

> Als noodoplossing zou je een proxy kunnen gebruiken, iets als:
> https://www.hidemyass.com/nl-nl/proxy
> Daarmee kun je waarschijnlijk wel naar Wikipedia.

Mijn noodoplossing was om in Firefox DNS over HTTPS (Settings:
Network Settings: Enable DNS over HTTPS) aan te zetten. Hierdoor werden
de nameserver vragen doorgestuurd naar Cloudflare.