Re: UEFI + LEGACY op USB

Hallo Paul,

On 17/09/2021 13:43, Paul van der Vlis wrote:
> Ik gebruik een USB-naar-SATA adapter en daaraan hang ik dan een SSD
> waarop ik Debian installeer. En van daar wil ik booten.
>
> Die SSD zou ik graag zowel bootbaar hebben met UEFI, als via de oude
> legacy methode. Dus dat het werkt onafhankelijk van de instelling van
> het BIOS.
>
> De Debian USB-sticks kunnen dit, weet iemand hier hoe je dat ook zelf
> kunt realiseren?

Je zou kunnen kijken naar het pakket 'live-build'. Hiermee kun je zelf
live images maken (NB op een net iets andere manier dan de officiële
live images van Debian).

Images gemaakt met live-build kun je zowel met UEFI als legacy starten.
De scripten van live-build installeren zowel een UEFI map als een
isolinux map in de gebouwde images.

De algemene handleiding voor live images is hier:
https://live-team.pages.debian.net/live-manual/html/live-manual/index.en.html

Live-build is hier:
https://packages.debian.org/bullseye/live-build

Met vriendelijke groeten,
Roland Clobus

PS: Als je live-images wilt gaan maken, kijk dan ook eens op
https://wiki.debian.org/ReproducibleInstalls/LiveImages. Daar heb ik een
beschrijving geschreven die het mogelijk maakt om met relatief weinig
netwerkverkeer te experimenteren bij het bouwen van zulke images.
PS2: Disclaimer: ik ben een contributor voor live-build