Avonturen met virt-manager en wine

Hallo,

Ik heb niet zoveel ervaring met het draaien van Windows programma's onder Linux, maar ik heb een klant die dat graag wou. Wat hier onder staat gaat over Debian 11.

In het verleden heb ik wat matige ervaringen gehad met Wine, daarom ben ik wat kritisch tegenover dat programma. Bij mijn klant had ik daarom aangeraden om maar een virtuele machine te gebruiken.

In het verleden heb ik voor klanten wel Virtualbox geïnstalleerd, maar dat zit niet meer in Debian en daarom gebruik ik het liever niet. Een punt was in het verleden ook, dat als er een nieuw kernel kwam, dan moest je de modules opnieuw compileren. Bij zoiets kan natuurlijk iets fout gaan. Ik weet eigenlijk niet zeker of dit nog steeds zo is. Maar goed, ik dus maar eens virt-manager geprobeerd. Gewoon simpel te installeren met "apt install virt-manager", en dan neemt hij meteen ook Qemu, KVM, en dergelijke mee.

Klant had me Windows XP meegeleverd. Dat installeerde prima en heeft als voordeel dat het erg weinig geheugen gebruikt. Echter, om het prettig te laten functioneren heb je binnen Windows iets nodig wat "spice guest tools" heet. En dat bleek niet te werken in XP. Je hebt die spice tools nodig voor dingen als copy/paste tussen host en client, maar ook om de muis soepel te switchen tussen beide systemen, en voor een betere grafische driver. Na het installeren van die tools had ik nog maar 4 kleuren, het zag er niet uit. Later las ik dat XP niet meer gesupport werd. Hier zijn die tools te downloaden:
https://www.spice-space.org/download.html
Ik vond ze niet in Debian, terwijl ik de "virtualbox-guest-additions-iso" hier wel vind (in non-free).

Dat XP niet goed functioneerde was een flinke tegenvaller. Daarom ben ik ook aan de slag gegaan met Wine. Eigenlijk ging dat vrij goed en soepel, alleen kreeg ik OLE foutmeldingen tijdens de installatie. Mocht iemand weten wat ik daar tegen kan doen, dan hoor ik dat graag.

Daarna functioneerde het programma, maar was het niet mogelijk om bijvoorbeeld een foto te verplaatsen met "drag en drop" in de applicatie. Gewone copy/paste deed het wel. Maar een punt bij Wine vind ik altijd, dat je nooit zeker weet of het blijft functioneren, of dat je toch later nog dingen vind die niet functioneren. Ik vond het dus wat onzeker, zeker omdat de klant ver weg woont.

Nu hoorde ik dat je Windows 10 ook gewoon als ISO kon downloaden. Een kennis had hier wat meer verstand van, en die heeft dat toen gedaan. Omdat ik hier vele oudere laptops heb, hebben we gewoon van een willekeurige laptop een Windows7 registratie-code afgehaald, en dat bleek te functioneren binnen de Windows10 Pro virtuele machine. Ook al was de (virtuele) hardware anders.

Ook die spice-guest-tools deden het prima. We hadden overigens gekozen voor de 32-bit versie van Windows10, omdat die veel minder geheugen nodig heeft (minimaal 1GB). Dus copy/paste van tekst werkt prima (iets anders heb ik niet geprobeerd), de muis gaat vloeiend naar de client, en het herschalen van het venster met de virtuele machine gaat prima. Ook kon ik USB-apparaten van de host redirecten. Overigens lukte dit niet met een SD-kaart-lezer, maar dat bleek geen USB device te zijn.

Waar ik nog wel flinke problemen mee had was met het netwerk. Dat deed het in eerste instantie prima, alleen na een reboot van de host-machine niet meer. En daardoor wilden de virtuele machines niet meer starten. Na lang zoeken vond ik ergens in Virt-manager een optie om het netwerk automatisch te starten, als ik me niet vergis in "bewerken | verbinding details". Zonder dat starten de VM's niet, zelfs niet als ze geen netwerk kaart hebben.

Wat me nog opviel was dat virt-manager root rechten nodig heeft. Maar je kunt er vrij simpel voor zorgen dat hij dat blijvend krijgt door ergens een vinkje te zetten. De disks van je virtuele machines komen niet in je home-directory maar ergens in /var/lib/libvirt.

Wat me nog negatief opviel was dat je alleen virtuele harddisks kon aanmaken die de volledige grootte hebben. Normaal gebruik ik met Qemu disks die "groeien", dus als er meer ruimte nodig is worden ze groter. Dit lukte me in eerste instantie niet met virt-manager. Een 20GB harddisk voor een VM is dus echt 20GB groot. Het is vast mogelijk om het toch op een of andere manier te doen, eventueel buiten virt-manager.

De klant wou niet dat Windows bij het internet kon. Wat ik gedaan heb is na installatie de virtuele netwerkkabel verwijderd, dat is ook simpel aan en uit te zetten in de eigenschappen van de virtuele machine (bij de netwerk kaart). De netwerk kaart verwijderen had vast ook gekund.

Waar ik ook naar gekeken heb is een soort gedeelde map tussen client en host, maar dat is me niet gelukt. Nu ja, via een USB-stick.

Omdat de klant geen netwerk wou heb ik geen Samba geprobeerd, dat had het waarschijnlijk wel gedaan. Wat ik wel geprobeerd heb is iets wat in die Spice-guest-tools zit en wat "Spice Webdav deamon" heet, dit zou buiten het netwerk om kunnen werken. Hier vond ik een vrij mooie uitleg: https://www.guyrutenberg.com/2018/10/25/sharing-a-folder-a-windows-guest-under-virt-manager/ Maar ik heb het niet aan de praat gekregen. In de reacties lukte het sommige mensen wel, anderen ook niet. Ik kreeg geen foutmelding, maar na verloop van tijd was de daemon weer weg.

In Virtualbox zit iets wat daar "seamless mode" heet, VMware heeft ook zoiets. Je ziet dan alleen het venster van een bepaald programma op je Linux desktop, en niet de rest van het operating systeem waaronder het draait. Zoiets is er niet in deze omgeving. Of eigenlijk is het er wel (er zijn patches), maar ze zijn nooit toegevoegd. Wellicht omdat ze niet werken onder Wayland. Zie deze thread:
http://mail.spinics.net/lists/spice-devel/msg43043.html

Conclusie: virt-manager functioneert, maar het is nog wat beperkt als je het vergelijkt met vergelijkbare programma's. Voordeel is wel dat de drivers in Linux zelf zitten. Wine lijkt ook beter geworden, wellicht is het bruikbaar voor mijn klant (even afwachten nog).