Re: Geen IPv6 via PPP

On Sat, May 22, 2021 at 04:02:58PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> [...]
>
> Sinds kort heb ik een GPON Freedom aansluiting, dat is nieuw en nog niet
> voor iedereen beschikbaar.
>
> Nu had ik me voorgenomen om de internet verbinding te realiseren via Debian,
> dat gaat op zich prima, alleen lukt IPv6 nog niet. Zijn er hier anderen die
> dit wel aan de praat hebben?
>
> Met OpenWRT werkt IPv6 prima, dus het lijkt niet aan Freedom te liggen.
> Maar je weet maar nooit.
>
> Eigenlijk weet ik niet zeker of ik een DHCP client nodig heb hiervoor, maar
> ik heb er een paar geprobeerd:
>
> dhclient lijkt geen PPP te kunnen, het zegt:

Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Toelichting:
PPP is de nieuwere SLIP, denk "serial port".
Een serieeel verbinding is zonder MAC address.

En MAC-adres is waar DHCP op leunt ...

> [...]
> -----
> 2a10:3781:13b6::/48 will expire before renewal
> ignoring T1 4294967295 to due address expiry
> -----
> Het lijkt er dus op dat de lease expired voor de renewal, en daarom maar
> niet gedaan wordt. Het is me nog niet gelukt dat op te lossen.
>
> Toen ik in de PPP configuratie "debug" aan had staan zag ik ook dit:
> May 22 15:42:27 laptop dhcpcd[575]: ppp0: no IPv6 Routers available
> Wellicht moet ik een IPv6 router installeren? Dat leek me echter pas nodig
> als ik er een netwerk achter heb hangen.

Bekijk de werkende OpenWRT configuratie beter.
Er zit ontzettend veel kennis in OpenWRT.

(Hier de derde wet van Clarke)

> Eigenlijk realiseer ik me dat ik voor IPv6 een hele range binnenkrijg,
> waarvan 1 IP voor de router is. Dit is wellicht niet iets wat je normaal met
> een DHCP client doet. Wellicht kan ik het beter statisch doen.

Euh ja, "statisch" is wel het idee achter reeds toegewezen adres(blok).

Silence is hard to parse.