Re: /bin/sh naar bash i.p.v. dash linken

On Wed, 25 Nov 2020 10:52:57 +0100
Cecil Westerhof <Cecil@decebal.nl> wrote:

> Ik heb er zelf nooit last van gehad, maar door een vraag van iemand
> anders kwam ik erachter dat sh een link is naar dash. Is er een
> mogelijk heid om bij installatie sh naar bash te laten verwijzen?

Ik gebruik zelf al jaren de expliciete verwijzing, nooit /bin/sh. Ik
gebruik #!/bin/dash het meeste en af en toe #!/bin/bash. Overigens is
dash een POSIX shell en bash zal ook doen wat dash kan, maar omgekeerd
niet. Volgens mij gebruikt bash ook 10 keer zoveel memory. Door de
shell expliciet aan te wijzen heb je dat probleem nooit.

Dat /bin/sh naar dash wijst is volgens mij een jaar of tien, vijftien
terug gedaan. Er bestaat ook een pagina bij Ubuntu waarbij de
verschillen worden aangeduid, toen het spul overging van bash naar dash:

https://wiki.ubuntu.com/DashAsBinSh

R.

--
richard lucassen