Re: Verkeerde tijd ondanks NTP

Hoi,

Net als MJ zijn wij ook op chrony overgestapt en dat bevalt heel goed. Duidelijker configuratie en documentatie. (om te beginnen bruikbare man pages)

Hoe de tijd verkeerd komt te staan weet ik niet. Maar *als* hij eenmaal flink verkeerd staat, hoeft het niet vreemd te zijn dat het heel lang duurt voor hij weer goed staat: zowel 'ntp' als 'chrony' corrigeren per default heel langzaam. Dit om te zorgen dat timestamps van files en log messages blijven kloppen. De tijd laten terug springen kan heel vervelend zijn in logs.

Beide daemons hebben wel een optie om de tijd toch wel sprongen te laten maken, eventueel alleen eenmalig bij eerste start van de deamon. Maar dat moet je in de config aangeven, omdat dit per default uit staat.

Verder lijkt me goed te controleren:

  - In geval van dual-boot: windows zet de hardware klok op local time, linux (default) op UTC. Daarmee heb ik herhaaldelijk problemen zien optreden, ook nog na hier al bewust van te zijn.  "timedatectl" commando helpt by probleemzoeken.

  - Niet beide *en* een daemon *en* cron job met ntpdate gebruiken.

  - systemd's timesync zich wel heeft uitgeschakeld (voor zover ik weet gaat dit trouwens wel altijd goed)

Groeten, Heiko