Re: Verkeerde tijd ondanks NTP

On Mon, 4 May 2020 13:12:35 +0200
Paul van der Vlis <paul@vandervlis.nl> wrote:

> Ik zie regelmatig servers met NTP die een helemaal verkeerde tijd
> geven, dus niet paar seconden maar meer dan een uur.
>
> Gisteren had ik het ook weer, een mailserver met Debian9 stond 1 uur
> en 7 minuten fout.  Na een "apt install --reinstall ntp" is de tijd
> dan weer goed.
>
> Iemand een idee wat dat is?
>
> Ik kom er meestal achter tijdens een storing, waarbij ik dan andere
> dingen aan mijn hoofd heb. Dan zie ik dat de logs een verkeerde tijd
> geven.

1 uur en 7 minuten is wel heel erg veel. En ntpd kan maar heel weinig
corrigeren, denk eerder in secondes dan in minuten, zodra hij dat niet
meer kan laat-ie het los. Als ntpd de tijd niet meer synchroniseert
schakelt-ie over naar de hardware clock op stratum 16 als ik me goed
herinner, maar zeker weet ik dat niet. Dat kun je zien met "ntpq -pn".

Staat je hardware clock niet teveel achter soms? Ik draai hier alweer
jaren openntpd, die is wat handiger en ook had iemand het hier over
"chrony" dat schijnt ook goed te werken.

# hwclock
2020-05-04 21:31:12.826832+02:00

Wat je ook kunt doen is met rdate de klok gelijk zetten (apt install
rdate) en dan de systemtime goed zetten:

rdate -n ntp.xs4all.nl

(let op dat die figuren om een een of andere reden de rdate binary
naar /usr/sbin/ hebben verplaatst onlangs)

en daarna een:

hwclock --systohc

waarmee je de hardware clock weer goed zet.

Wat ik me ook nog bedenk is dat Poettering de tijdsync naar systemd
heeft gehaald, maar dat heb ik van horen zeggen, misschien dat daar de
kneep zit? Ik zelf draai geen systemd dus ik kan dat niet checken.

R.

--
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/