Re: Mobian op de Pinephone

Op 11-09-2020 om 18:11 schreef Jaap van Wingerde:
> Heel interessant. Zou je over een paar maanden nogmaals je ervaringen
> willen delen?

Ja dat wil ik wel, help me er eventueel aan herinneren.

Ondertussen ben ik blij met de hardware, ik heb de indruk dat het mooi
spul is. Misschien wel een beetje groot.

Ik heb de indruk dat er hard wordt gewerkt aan Mobian, ik krijg
regelmatig nieuwe software binnen via apt-get dist-upgrade wat ik dan
doe via SSH. Fijn zo'n telefoon waar sshd het goed doet, ik doe dat via
wifi en dat werkt al voordat je authenticeerd op de telefoon.

Wat me echter tegenvalt is dat die software veelal nog niet in Debian
zit, en ik heb de indruk dat niemand daar mee bezig is. Zo komt het
nooit in Debian 11. En wat ik ook zie is dat er nieuwe packages in
testing zitten die worden tegengehouden door packages in de Mobian
repository. De integratie is nog niet optimaal zeg maar.

Verder jammer dan syncevolution uit Debian gegooid is op rare gronden.
De mensen van UBports gebruiken dit voor synchronisatie van adresboek
maar dat kan niet meer onder Debian.

Verder is er niet echt een mailinglijst of nieuwsgroep voor Mobian. Het
enige wat er is is een issuetracker op Gitlab.
https://gitlab.com/groups/mobian1/-/issues?scope=all