is alsa-ucm-conf een vereist pakket in Debian ... voor pulseaudio?

Goedenmorgen

Weet iemand hier of alsa-ucm-conf per default geinstalleerd wordt op een
verse Debian installatie voor de doorsnee desktop, bijvoorbeeld Gnome?

En alsa-topology-conf? En alsa-utils?

Dat waren de enige drie alsa- Debian pakketten op mijn laptop, ik heb ze
verwijderd. Daarna gaf pavucontrol een compleet ander beeld van mijn
geluidskaart.

https://wiki.debian.org/PulseAudio vertelt me dat Pulse werkt 'on top of
Alsa'. Dus ik vraag me nu af of er alsa-dingen vereist zijn.

Dank

Gijs

Achterliggende vraag: ik kreeg de ingebouwde microfoon op de laptop niet
aan de praat. Dat ding doet het nu (maar heel heel zachtjes). En verder
is het nog steeds nogal een gehannes om de laptop te vertellen dat ie de
ingebouwde speakers mag gebruiken, of de HDMI speakers, of de
headset. De ene keer lukt het 'zomaar' de andere keer is er geen keuze
te maken.