Mobian op de Pinephone

Hoi,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Pinephone. Deze kwam met
UBports (door ontwikkeling van Ubuntu Touch).  Ik had hem in China
besteld, hij kostte 150 euro. Ik had gerekend op nog extra douane kosten
en dergelijke, maar niemand die daar over begon.

Echter al na twee dagen deed hij het niet meer. Ik kreeg alleen kort een
Pinephone logo in beeld, hoorde een zachte klik, en de boel zat vast. In
eerste instantie dacht ik dat het hardware problemen waren, echter de
zachte klik bleek van de camera te komen, toen ik de dipswitch uitzette
was er geen klik meer. En die camera wordt vanuit het operating systeem
geinitialiseerd, dus dit was geen hardware probleem.

Het operating systeem staat op eMMC (een soort flash), echter er kan ook
een SD-kaartje in de telefoon. Een bootbaar SD-kaartje gaat dan voor
eMMC. Uiteraard kun je dat eMMC ook flashen.

Ik heb een SD-kaartje gemaakt met Mobian, een soort Debian met Phone
Shell (phosh), wat deels van Gnome en deels van Purism komt. En dit deed
het wel. Een kwestie van een bestand kopieren met dd, en dan daarna de
partitie vergroten zodat je het hele SD-kaartje kunt gebruiken.

Ik heb een beetje rondgekeken en dingen geprobeerd. Het meeste
functioneerd. https://wiki.mobian-project.org/doku.php?id=pinephone
In eerste instantie was ik niet zo blij met de userinterface, maar als
je het eenmaal iets beter kent is het nog helemaal niet zo gek. De
telefoon is vrijwel geheel Debian testing.

Wat ik mis is een applicatie om het adresboek te synchroniseren. Er is
wel iets mogelijk maar dat is erg moeizaam volgens mij. Er is wel een
agenda die met carddav werkt volgens mij (niet echt getest).

Verder mis ik een navigatie-programma zoals OSMand~.

Er zijn meer operating systemen voor deze telefoon, je kunt simpel
wisselen door een SD-kaartje om te wisselen.

Ik zag dat er nu ook een experimentele Android-versie is. Het voordeel
van deze telefoon is dan:

- Duidelijke scheiding tussen modem en hoofdsysteem (USB verbinding).
- Boot proces is helemaal open.
- De hardware is open source, maar uiteraard zitten er wel closed source
onderdelen in zoals de SoC. De onderdelen kunnen los besteld worden.
- Uiteraard simpel om een Google-vrije telefoon te maken.

De telefoon is niet reuze snel, maar het is wel acceptabel vind ik. De
batterij gaat met Debian wellicht wat sneller leeg vergeleken met een
andere telefoon, maar het lijkt me wel bruikbaar.