Re: foutmeldingen tijdens apt update en apt upgrade

[...]

>    dpkg: waarschuwing: 'ldconfig' niet gevonden in PATH of niet
>    uitvoerbaar
>    dpkg: waarschuwing: 'start-stop-daemon' niet gevonden in PATH of
>    niet uitvoerbaar
>    dpkg: fout: 2 verwachte programma's niet gevonden in PATH of niet
>    uitvoerbaar
>    NOOT: PATH van root zou gewoonlijk /usr/local/sbin, /usr/sbin en
>    /sbin moeten bevatten
>    E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (2)
>    root@oudelaptop:/home/familie#
>
> Het blijkt een bekend probleem te zijn gezien de vele meldingen
> [...]

Er is een nieuwe su, in util-linux, en die denkt anders over PATH dan de
vorige su van Debian.

Ik had het idee dat men vind dat je "su -" of "su -l" moet gebruiken in
plaats van "su". Die - zorgt ervoor dat je PATH onderdelen blijven zoals
je dat voorheen gewend bent.

zie discussie hier:

https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=833256#90