Re: Remote desktop

Hoi,

Je vraag heeft ook te maken met het type desktop van je zoon. Voor
bijvoorbeeld Gnome heb je Vino, maar dat is niet gemakkelijk of helemaal
niet te gebruiken onder andere desktops. Er is in Debian namelijk geen
pakket voor de tools van Vino, dat zit in de tools van Gnome.

Wat ook van belang is natuurlijk, is of je SSH toegang wilt of toegang
tot de grafische desktop. En of je toegang wilt tot zijn desktop (dus
dat hij jouw muisbewegingen ziet), of dat het ook een andere desktop kan
zijn met dezelfde naam. "zijn desktop" is het lastigste.

Zelf ben ik op het moment bezig met TigerVNC, maar nog niet zoveel
ervaring mee. Bij het overnemen van een bestaande desktop heb ik
problemen met de muis. Normaal zie je die niet, maar je kunt hem wel
vervangen door een stip en die zie je wel. Ahum.

Ik vond het nog niet heel gemakkelijk, in de user directory moest ik een
bestand ~/.vnc/xstartup maken met deze inhoud:

#!/bin/bash
unset DBUS_SESSION_BUS_ADDRESS
cinnamon-session-cinnamon2d &

Verder heb ik een systemd-service gemaakt die de VNC-server automatisch
start, maar dat kan ook met de hand met iets als:
tigervncserver -localhost no -geometry 1360x768 -name 1

Om een bestaande desktop over te nemen heb je "tiger0vncserver" nodig,
maar daarvoor heb ik het commando zo even niet bij de hand.

Wel heb ik veel ervaring met Xtogo. Nadeel daarvan is, dat je een
programma moet installeren bij je zoon wat niet in Debian zit. Het is
wel opensource. De Xtogo client zit wel in Debian. Het overnemen van de
desktop van een ander lukt me hier overigens niet zo goed mee, het
schijnt wel te kunnen. Een andere desktop van dezelfde gebruiker gaat
wel goed.

Voor wat betreft de verbinding:

Je zou port-forwarding kunnen instellen op de router van je zoon, en dan
op de computer een firewall die alleen jouw IP binnenlaat. Dit is het
gemakkelijkste, maar heeft ook een aantal nadelen zoals dat je het moet
instellen op de router, dat zijn IP kan wijzigen, etc.

Je zoon zou ook een SSH-tunnel of VPN kunnen opzetten naar jou. Zelf
vind ik dit de mooiere oplossing, omdat de poort-forwarding dan bij jou
is. Naar mijn mening is een VPN het mooiste. Je zou die VPN altijd
kunnen opbouwen (dus automatisch als de computer van je zoon start), of
alleen "als het nodig is".

Samen met het pakket network-manager-openvpn heb je een grafische
oplossing voor "als het nodig is". Je zoon moet dan een verbinding
opzetten. Stel hierin wel in dat de DNS niet via de VPN verloopt, en de
lzo-compressie moet aan anders deed hij het bij mij niet.
Uiteraard moet je dan ook de poorten openzetten in jouw router voor OpenVPN.

Niet heel simpel inderdaad.