Re: fontconfig in stable en testing

Om terug te komen op mijn post van drie maanden geleden.

In Stable, met fontconfig 2.11, zagen alle fonts er goed uit door bij
'dpkg-reconfigure fontconfig-config' de 'Font tuning for screen (system
default)' op 'Native' te zetten.

In Testing, met fontconfig 2.12, zagen de fonts er wat vettig uit,
ongeacht de instellingen; hoewel, het ene font wat erger dan het andere.

Een oplossing kwam ik toevallig tegen op de Engelstalige Debian-lijst.
(Onderwerp: 'ugly fonts in thunderbird after sid upgrade', 16 okt.)
In /etc/environment in Testing, wat bij mij leeg was, zet ik het volgende:

FREETYPE_PROPERTIES=truetype:interpreter-version=35

En tot mijn verrassing zien de fonts er weer net zo uit als in Stable.

Nu ben ik maar een gewone thuisgebruiker, dus _waarom_ dit werkt, gaat me
enigszins boven de pet. Misschien dat er hier iemand is die er meer van
snapt?