Re: security-cdn.debian.org weigert me?

Op 28-09-17 om 19:17 schreef Geert Stappers:

> De host in kwestie, kan die wel bij andere webservers?
>
>    curl http://stappers.it/t/
>
> zou tijdstip en IP-adres ( v4 of v6 ) moeten laten zien.

Dit geeft een timeout.

Ik ben er ondertussen achter. De firewall accepteert alleen uitgaand
verkeer naar bepaalde hostnames, die hij regelmatig resolved. Echter als
een naam een CNAME is naar een andere naam, dan gaat het blijkbaar mis.

Eigenlijk vind ik het een heel goede zaak om alleen uitgaand verkeer toe
te staan naar een whitelist van hosts. Maar het heeft wel onderhoud
nodig...  Ik doe het met code zoals onderstaande, maar blijkbaar is dat
niet helemaal OK:

names="security.debian.org ftp.nl.debian.org popov.debian.org \
  popcon.debian.org ns1.vandervlis.nl ns2.vandervlis.nl"

ip4=""
for name in $names; do
   ip4="$ip4 `dig -t A +short $name | tr '\r \n' ' '`"
done
for ip in $ip4; do
  iptables -I OUTPUT -d $ip  -j ACCEPT
done

Nu ik security-cdn.debian.org heb toegevoegd lijkt het weer te werken.