Re: Update Debian installatie

On Tuesday 30 May 2017 08:18 CEST, Geert Stappers wrote:

> Is nog eerder opgevangen output van de `apt update`? [Ja/Nee] ( Ja:
> a.u.b opsturen Nee: a.u.b. opvangen en opsturen het opvangen apt
> update | tee -a /var/log/opvangen | grep -q upgraded && apt upgrade
> )
>

> Die vraag omdat mijn inschatting is dat
>
> apt update ; apt upgrade
>
> hetzelfde is als
>
> apt update | grep -q upgraded && apt upgrade

Zeker niet. In het eerste geval wordt apt upgrade altijd uitgevoerd.
In het tweede geval enkel wanneer er daadwerkelijk iets te updaten is.

Wanneer je ‘apt update’ geeft en er is iets te upgraden, dan eindigt
de output met (het aantal packages zal natuurlijk wisselend zijn):
    Reading package lists... Done
    Building dependency tree
    Reading state information... Done
    11 packages can be upgraded. Run 'apt list --upgradable' to see them.

Wanneer er niets is om te upgraden dan eindigt de output met:
    Reading package lists... Done
    Building dependency tree
    Reading state information... Done
    All packages are up to date.

Dat gebruik ik dus om te voorkomen dat ‘apt upgrade’ nodeloos wordt
uitgevoerd. Misschien niet heel erg belangrijk, maar ik vind het toch
wel handig.

--
Cecil Westerhof
Senior Software Engineer