ik ben draad kwijt: wie doet wat: openvpn, systemd, network-manager-openvpn

Since dinsdag of woensdag (vermoed ik) is er in Debian Unstable iets
veranderd, waarna mijn openvpn zich anders opzet dan ik gewend ben.

Maar misschien herinner ik me zaken verkeerd.

Ik heb een setje instellingen in een bestandje "laptop.conf" en dat
staat in /etc/openvpn/

Ergens lang geleden wees ik network-manager 1 keer naar dat bestandje
(import a saved vpn configuration). Sinsddien zette ik "laptop" als VPN
handmatig op voor iedere WIFI-verbinding, op kantoor, in de trein, in
hotels etcetera.

Gisterenochtend (?) in een anders' kantoor, ontdekte ik dat die methode
niet meer werkt. Maar openvpn wordt nu (ineens?) gestart door ,eh,
systemd(?)  en dat zet de verbinding zelf op. In de trein, die dag,
moest ik het diverse keren met de hand via network-manager aanzetten
(omdat ik vijf verschillende treinen nam, lange reis), maar eenmaal
thuis was het weer systemd die het deed.

Begrijp het niet.

Nu net getest:

systemd openvnp stop

openvpn met de hand starten via network-manager: lukt niet.

laptop.conf weggehaald uit /etc/openvpn, laptop opnieuw opgestart.

systemd laat zien dat openvpn "gestart" is, maar er is geen
configuratie, dus er is niets.

laptop.conf ingeladen in network-manager (import). Verbinding opzetten
lukt niet. Het is een time-out, dezelfde die ik al eerder zag.

TLS Error: TLS key negotiation failed to occur within 60 seconds (check
your network connectivity)

In de logs zie ik twee processen die met openvpn te maken hebben

ovpn-laptop : dat zet op dit moment een werkende tunnel op

Initialization Sequence Completed

het andere process is: nm-openvpn

Dat is een onderdeel van network-manager, en dat geeft als ik het
aanzet, time-outs (want er draait al een tunnel/of openvpn draait zonder
configuratie, of...)

Misschien maak ik me druk om niets: als de VPN blijft werken is het
natuurlijk ok. Wat ik raar vind is dat ik het gisteren in de trein (Wifi
in de trein) wel met de hand aanzetten kon. Ik zal me zometeen eens
verhuizen naar een ander netwerk, kijken wat daar gebeurt.

Iemand een idee waar ik zoeken moet?