Re: Welke SSH key?

On Thu, Jun 15, 2017 at 03:25:43PM +0200, Matijs van Zuijlen wrote:

> Wat is het doel van dit script?

Het script doet twee dingen
 * Cre-eert een omgeving waarin een ssh-agent leeft.
 * De ssh-agent wordt toegang tot een ssh-key-pair gegeven

Die omgeving is dan je vertrekpunt voor SSH activiteiten.

En zoals Germ van Eck schreef kan je "desktop" kan zo'n omgeving ook leveren.
Doe voor aardigheid eens `ps -ef | grep ssh`, bij zit er een ssh-agent bij.

> Het klinkt als iets dat ook met 'ssh -A' op te lossen moet zijn.

Ja, een schroef krijg je met een hamer in het hout.

Nee, `ssh -A` is heel wat anders dan een SSH-key-pair aan
een SSH-agent uitlenen.

Uit de manual page van `ssh`:

     -A     Enables forwarding of the authentication agent con-
            nection.  This can also be specified on a per-host
            basis in a configuration file.

            Agent forwarding should be enabled with caution.
            Users with the ability to bypass file permissions on
            the remote host (for the agent's UNIX-domain socket)
            can access the local agent through the forwarded con-
            nection.  An attacker cannot obtain key material from
            the agent, however they can perform operations on the
            keys that enable them to authenticate using the ide-
            tities loaded into the agent.

Leven en laten leven