Re: usb en sd card niet gedecteerd in Debian stretch

On Sun, Jan 24, 2016 at 12:56:01PM +0100, Frank Voncken wrote:

> Eindelijk heb ik een gewone usb muis (bedraad). Nu kan ik het testen.
> Indien ik de muis pas na afloop van het opstarten ga inpluggen, doet
> het niet altijd, het wordt niet altijd gedetecteerd. Soms wel. Wel
> brandt altijd het lampje. Er is dus wel stroom.
>
> Er is wel iets geks: laat ik de muis ingeplugd en ik reboot de laptop,
> dan gaat na afloop van de reboot (en ik dus weer scherm met apps,
> programma's en zo heb) het lampje van de muis uit. Plug uit en weer in,
> dan gaat het lampje aan en doet de muis weer, op die manier doet het
> eigenlijk wel altijd. Heel gek...

Ik kijk er wat anders tegenaan.

Wat ik lees is: Strange behaviour of power to USB devices upon boot

Alsof stroom voor USB aparaten pas ingeschakeld wordt nadat
een aparaat ingestoken wordt.

Hoe dat dan elektrisch zou moeten werken?
 - USB bus stroom uitgeschakeld
 - aparaat wordt ingestoken
 - aparaat trekt een lijn omlaag, zeg USBdata+
 - computer reageert met USB bus stroom inschakelen
 - aparaat krijgt stroom, initaliseert zich en trekt niets meer omlaag
 - computer krijgt het ge-initaliseerde aparaat te "zien" en "praat" er verder mee

Of dat ook zo is?  Nee, dat weet ik niet zeker. Het is een "educated guess".

> Laptop terugbrengen naar de fabrikant? Of ligt het aan software?

Aan de fabrikant vragen met welke Linux kernel succes is gehaald?
Antwoord van de fabrikant a.u.b. vooral met de mensheid delen.

Leven en laten leven