usb en sd card niet gedecteerd in Debian stretch

Beste mensen,

Ik merk nu pas dat mijn laptop met Debian Testing camera niet
detecteert (niet met sd card, niet met usb kabel). Het blijkt nu dat
geen enkele externe hardware met usb kabel geplugd in de laptop (zoals
telefoon en een externe hdd) gedetecteerd is.

Mijn fdisk -l en lsusb ziet ook niks aangesloten. Benodigde pakketten
zoals libdiscover en udisks2 zijn (automatisch) reeds geïnstalleerd.
Wat kan er de oorzaak van zijn?

Frank