Login clear screen

Ik ben wat met debian-ports (sid) op niet standaard hardware (sparc64)
aan het klooien. Mijn vraag is heel eenvoudig. Je boot het systeem, je
ziet alle kernel teksten langs komen. En daarna krijg een login prompt.

Nu wil ik één stap terug. Vlak voor de login prompt doen ze een clear
screen. Dan komt de prompt mooi boven in het scherm te staan. Mijn
nadeel, want hij veegt daarmee alle foutmeldingen weg.

Heb je hier weleens te maken gehad? Hoe zet je die clear screen voor de
prompt uit. Is daar een handig trucje voor?

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel