Re: User geen lid van zijn eigen groep

On Wed, May 27, 2015 at 12:37:17PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hoi,
>
> Bij een migratie-operatie voor een nieuw webplatform deed 1 user het
> niet. Na lang zoeken bleek de user geen lid te zijn van zijn eigen
> groep. Laat ik de user "piet" noemen.
>
> Na een "adduser piet piet" functioneerde het dus. Maar nu staat er in
> /etc/group bij deze groep iets anders als bij de andere groepen, en dat
> ergert me.
>
> /etc/passwd:
> piet:x:1071:1080::/home/piet:/bin/bash
>
> /etc/group:
> piet:x:1080:piet

> [...]

Hoe ziet de "ls -ld" van die directory er uit?
Wat gebeurt er als je "groups" doet (zonder argument) als gebruiker
piet, wanneer die ingelogd is? Noot: "groups piet" gaat configuratie
nakijken en zegt je wat de situatie _zou_ moeten zijn; "groups" kijkt
informatie na over huidige proces en vertelt je wat de effectieve
situatie _is_. Niet helemaal hetzelfde.

--
It is easy to love a country that is famous for chocolate and beer

  -- Barack Obama, speaking in Brussels, Belgium, 2014-03-26