Re: Opstarten vanaf usb

On Sun, Feb 15, 2015 at 07:18:36PM +0100, plaater wrote:
> [...]
> ik mijn item toch voorleggen aan deze mailing-lijst.
>
> Ik heb een usb-stick waar Knoppix op staat.
> Als ik die in mijn Dell Inspiron laptop steek met opstartvoorkeur USB ,
> start knoppix op.
>
> Nu is die Dell aan vervanging toe en heb ik een Toshiba L50-B-1U4 ( jawel
> met ssd-schijf ) aangeschaft.
>
> Daar staat een 8.1 besturingssystem op. Gelukkig is er een manier om aan te
> geven wat de opstartvoorkeur is. Deze ingesteld op USB als eerste.
>
> Euhhhh, 8.1 blijft opstarten ondanks dat ik de led in de usb-stick zie

Wat er waarschijnlijk gebeurd:
* BootROM begint met zijn eerste boot device, de USB stick
* Op de USB-stick wordt gekeken, de LED knippert.
* Op de USB-stick blijkt _niet_ de juiste boot software voor de Toshiba te staan
* BootROM gaat verder met volgend boot device.

> Iemand enig idee hoe ik dit recht kan zetten ?

Mijn inschatting is dat de Toshiba  "UEFI" wil booten
en de USB-stick is "BIOS".

Ik zie twee mogelijkheden:
* Tegen de Toshiba zeggen dat ie "legacy boot" (BIOS) moet doen.
* Een andere USB-stick maken waar "UEFI" boot informatie op staat.

Leven en laten leven