Re: Raar probleem met Gnome in Jessie

Hoi Frans en anderen,

Op 01-02-15 om 16:43 schreef Frans Spiesschaert:

> Ik ben hier wat kort door de bocht gegaan, door in de broncode enkel
> naar het debian-specifieke deel te kijken.
> De fout blijkt wel degelijk te zitten in gnome-menus, maar dan wel in de
> upstream tarball.
> De laatste vertaler daar was Wouter Bolsterlee <wbolster@gnome.org> en
> het Nederlandstalige team van vertalers wordt gecoördineerd via de
> mailinglijst "Dutch <vertaling@vrijschrift.org>"

Ik heb Wouter ondertussen een mailtje gestuurd. Ik heb hem gevraagd of
de fout misschien al verholpen is in een nieuwere versie van Gnome, en
welke vertaling daar gebruikt is. Het zou namelijk vervelend zijn als we
het ergens in zouden vertalen, en dat ze bij Gnome weer een andere
vertaling zouden gebruiken.

> Debian past reeds enkele debian-specifieke patches toe op deze tarball.
> Het valt te proberen om er eentje extra te maken om dit vertaalprobleem
> te verhelpen.

Ja, dat zou een goede zaak zijn.

> Ik wil het eventueel wel proberen, omdat het slechts om
> een weinig ingrijpende verandering gaat (al zou het me wel wat
> studeerwerk vragen omdat ik geen programmeerachtergrond heb). Maar
> wellicht is het toch aan te raden om eerst op de mailinglijst van
> debian-gnome (debian-gtk-gnome@lists.debian.org) het bestaan van het
> probleem te melden en te toetsen of men een patch om dit te verhelpen in
> overweging zou willen nemen.
> Voel jij je geroepen?

Ik heb ondertussen deze bug ingediend:
https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=%23776595

Verder heb ik het gemeld in deze mailinglists:
https://mail.gnome.org/archives/gnome-nl-list/2015-January/msg00003.html
https://lists.debian.org/debian-l10n-dutch/2015/01/msg00012.html

Als jij een patch zou willen maken zou ik dat prettig vinden, maar eerst
moet denk ik worden uitgevonden wat de correcte vertaling is. Als het
niet meer in Debian 8.0 kan komen, dan kan het wellicht in Debian 8.1
worden opgenmomen, geen idee of het release team daartoe bereid is.

Verder overweeg ik een package te maken waarin de fout gecorrigeerd is,
zodat mensen die zich hieraan storen in elk geval een noodoplossing hebben.