Laptop met hoge resolutie scherm

Hoi,

Ik moet voor een klant een laptop inrichten met HDPI scherm (erg hoge
resolutie dus). Dat had ik nog niet eerder gedaan. Het installeren ging
prima. Daarna was veel echter onleesbaar klein (2560x1440 op een 13"
scherm).

Onderstaande is een ervaringsverhaal met Debian 8. Sommige dingen gaan
goed, andere nog wat minder.

In de grafische omgeving (Cinnamon) leek het wel aardig, maar sommige
programma's zoals Iceweasel en Chromium ondersteunen geen HDPI. Daarom
heb ik maar voor een lage resolutie gekozen. Dat ging goed en het beeld
is bleek scherp. Je moet na het wijzigen de desktop wel opnieuw starten,
anders zijn de letters van de desktop te groot (ze waren automatisch
aangepast voor HDPI).

Ik heb LightDM vervangen door GDM3, wat alles automatisch groter maakt
bij HDPI.

Grub en initramfs heb ik leesbaar gekregen met:
GRUB_GFXMODE=1024x768
GRUB_GFXMODE_LINUX=keep
in /etc/default/grub, met daarna een "update-grub".
Daarna was grub groot en ook de meldingen van initramfs.

( Het is me niet helemaal duidelijk of je een "update-initramfs -u" of
zoiets moet draaien voordat het goed gaat in initramfs. Ik denk dat het
niet nodig is.)

Welke resoluties je mag gebruiken voor grub kun je zien met
hwinfo --framebuffer
tenminste als je het pakket "hwinfo" hebt geïnstalleerd.
Lang niet alle resoluties mogen, bij mij mocht er maar 1 breedbeeld
resolutie, en dat was 2560x1440, dus onleesbaar.

Verder heb ik ook /etc/default/console-setup gewijzigd. Ik heb daar daar
FONTSIZE="8x16" in FONTSIZE="16x32" gewijzigd. Dat zorgt er voor dat na
het draaien van "/etc/init.d/console-setup start" tijdens het booten de
letters leesbaar worden.

Ook bij een "emergency mode" die je krijgt bij een corrupt filesystem
zijn de letters dan leesbaar. Ik heb dat getest door in /etc/fstab een
partitie te mounten die niet bestaat, je komt dan na een reboot in die
"emergency mode" en moet daar /etc/fstab terug veranderen om uit de
problemen te komen.

Na initramfs zie ik nog wat kleine letters, dat begint met "Loading
please wait". Als er een fsck gedraaid wordt, dan gebeurd dat vrijwel
onleesbaar klein. Dit is nog voor verbetering vatbaar, ik weet echter
niet hoe. GRUB_GFXMODE_LINUX geeft voor zover ik weet een resolutie aan
Linux door vergelijkbaar met de vga= parameter. Het schijnt o.a. met de
fase van de maan te maken te hebben zeggen ze in de grub manual ;-)
https://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/gfxpayload.html

Daarna worden de letters dus wel groot door console-setup, maar het gaat
normaal toch zo snel voorbij dat je het niet ziet.

Wat op het moment nog niet helemaal goed gaat is de resolutie in de
console, als je b.v. op ctrl-alt-F1 drukt. Wat ik nu maar voor nood doe
is "setupcon" zetten in /etc/rc.local, dat werkt.