Re: advies over fstab in relatie met ssd in Jessie

Frank Voncken:
> Geert Stappers:

> Waarom moet die als naam vermeden worden?

Op jouw manier vind je je documenten terug in
/mnt/e81a7f70-5b6e-4d25-b861-a7eaa23ffb5c.
Da's toch een belachelijke, onwerkbare naam?
/srv/documenten lijkt me stukken handiger.
Ikzelf heb trouwens de map /data gecreëerd en heb dus /data in plaats
van /srv/documenten. Nog ietsje handiger.

> Als ik het goed heb begrepen, zijn hier twee stappen nodig:
> "/srv/documenten" invoegen in de laatste fstab-regel zoals in het
> voorbeeld hierboven en dan binnen /etc/ directory de commando "mkdir
> -p /srv/documenten" uitvoeren? Dus om binnen /etc/ een nieuwe
> directory aan te maken?

Nee, als er binnen /etc/ een nieuwe directory aangemaakt had moeten
worden, dan zou dat zo gaan (als root, binnen /etc/ dus):

   # mkdir -p srv/documenten

Maar hier doe je iets anders:

   # mkdir -p /srv/documenten

Dat hoeft niet binnen /etc/, kan overal, en je ziet binnen /srv de map
'documenten' ontstaan.

> Wat betekent -p?

Is terug te vinden in 'man mkdir', maar ach, het heeft weinig om het
lijf. Je kunt ook dit doen:

   # cd /srv
   # mkdir documenten