cat kabelvraag

Hoi,

Er zit hier vast iemand met (meer) verstand van cat bekabeling (dan ik).

Wij gaan een nieuw gebouw met drie verdiepingen betrekken. Het wordt nu gestript en geheel opnieuw bekabeld/ingericht. Aan mij de vraag "hoe en wat" qua netwerk en bekabeling.

Tegenwoordig denk ik dat cat 6a bekabeling the way to go is, toch? Daarmee zou je een hele tijd adequaat uit de voeten moeten kunnen.

Alleen het punt is: de afstand van de patch/serverruimte naar het verste kantoor zal wellicht iets groter zijn dan 100 meter. En in feite is dat dus langer dan de maximale gespecificeerde kabellengte.

Het alternatief is om een fiberring te maken tussen de drie verdiepingen, en op elke verdieping een klein patchkastje neer te zetten. Uiteraard gaat die oplossing een heel stuk duurder zijn.

Dus de vraag is: Iemand hier met ideeen/ervaringen met cat6/cat6a kabels die iets langer zijn dan de officiele max van 100 meter. Ik neem aan dat je dan gewoon de maximale snelheid niet haalt, maar nog steeds wel gewoon gigabit. Toch?

Wat vinden jullie? Alle ideeen/suggesties/overwegingen zijn welkom. Ik weet dat dit een beetje off-topic is voor debian-user-dutch, maar het hoeft geen uitgebreide discussie te worden. Ik heb alle google searches gedaan, ik ben gewoon benieuwd naar wat praktijk ervaringen.

Vriendelijke groet,
Mourik Jan