Re: Spontane reboots na upgrade

op 08-05-14 12:10, Frans van Berckel schreef:

> Paul,
>
> Hoe doe je dat? Installeer je dan gewoon de intel of amd64-microcode en
> is het dan opgelost?

Precies.

> Ik begrijp dat ie dan geen reboot meer doet. Maar
> hoe check je vervolgens, wat er precies aan de hand was? Of anders zins.
>
> Geeft svp even een toelichting.

Het gaat om een machine die jarenlang goed draaide met Debian Sarge en
Squeeze. Na een upgrade naar Wheezy begon hij opeens spontaan te
rebooten, soms wel 6x op een dag. Hij kwam wel altijd weer goed op.
In de logs was niets te vinden.

Eerst dacht ik dat het de voeding was, maar het vervangen van de voeding
hielp niets.

Nadat ik dat pakket had geinstalleerd en voor de zekerheid even gereboot
(niet zeker of dat nodig is), is er geen enkele spontane reboot meer
geweest. Het nestelt zich in de initramfs.

Die intel-microcode is een soort firmware voor de processor. Er worden
fouten in de processor mee hersteld.

De processor is een: Intel(R) Core(TM)2 CPU 6320 @ 1.86GHz
Het moederobrd is een: Intel S3000AHV

Kom je rare problemen tegen, probeer dat pakket eens:
https://packages.debian.org/wheezy/intel-microcode