Re: nieuwe laptop, unstable, network gekkigheid

On Fri, Oct 10, 2014 at 10:51:16AM +0200, Gijs Hillenius wrote:
> Hoi
>
> Ik heb een nieuwe laptop , faseer de 'vorige' uit.
>
> Beiden draaien Debian Unstable en hebben zo goed als dezelfde
> pakketselectie.
>
> Sinds "vanmorgen" overkomt me dit.
>
> Huisnetwerk is ipv4/ipv6. Ik heb een tweetal machines aan het Ethernet
> hangen en een aantal aan WIFI. Alle IPv4 addressen 192.168.1.(dinges)
>
> Op oude laptop kan ik naar een machine op het Ethernet en of het Wifi
> met Ssh. (en het Internet)
>
> Op de nieuwe laptop kan ik sinds het starten vanmorgen alleen nog maar
> [...]

:-)    dat zou ook kunnen, maar niet heus

Advies:
Installeer op de werkende en niet werkende  computer een
netwerksniffer  ( "tcpdump", "tshark", "wireshark" )
en ook op de "backserver"

Doe wat metingen met de werkende configuratie.
Genereer wat netwerkverkeer en zie dat verkeer met de netwerksniffer
aan weerszijde van de verbinding. Het gaat er om dat je
netwerkpakketjes voorbij ziet komen.

Dan op de nieuwe laptop ook netwerkverkeer genereren.
Bijvoorbeeld eerst naar Internet
Stel vast dat je daarvan pakketjes ziet met de sniffer.
Netwerkverkeer naar de BackUpServer.
Je zou pakketjes naar de B.U.S. moeten zien met de sniffer.
Als ze niet te zien zijn, dan moet je de oorzaak op de laptop zoeken.[0]
Zijn er wel netwerkpakketjes naar de B.U.S. verstuurd,
kijk dan op de BackUpserver of ze daar aankomen.[1]
en ook weer teruggaan[2]. Plus op de laptop aankomen[3].

Verder is mijn ervaring dat de koppeling tussen ethernet en wifi goed is.
Je mag beiden als 1 "ethernetsegment" zien.

Voetnoten.
[0] Zeroconf uitzetten en effect controleren is een begin
[1] Ben bedacht op "firewalls"
[2] Wil de backup server wel met de nieuwe laptop praten?
[3] Ter controle.

--
Leven en laten leven