Re: fail2ban regex voor Dovecot

On 13-07-13 07:47, Geert Stappers wrote:

> [1]

Ik vond zijn punten niet constructief. Vragen terug stellen doe je vaak
als je het zelf niet weet, ik betrap me er zelf ook wel eens op.

Op mijn vraag is simpel antwoord te geven door iemand met ervaring met
fail2ban en Dovecot. Rutger wil misschien wel helpen, maar heeft deze
ervaring niet verwacht ik, anders had hij wel gewoon de regex gepost, of
verteld hoe hij de logging veranderd.

> [2]

Iedereen tevreden stellen bij het stellen van vragen is volgens mij niet
mogelijk.

Zo hou ik bijvoorbeeld van korte vragen, mensen die met een lang verhaal
komen over wat ze wel niet allemaal geprobeerd hebben, krijgen van mij
meestal geen antwoord.

Om een mailinglist levendig te houden zijn ook vragen nodig. Als je erg
hoge eisen gaat stellen aan de vorm van vragen, heeft niemand nog zin om
iets te vragen.

Je kunt me verwijten dat ik uit luiheid, of om de kosten voor de klant
niet te laten oplopen, soms wat makkelijk vragen stel. Maar volgens mij
zijn mijn vragen meestal behoorlijk in orde. Ik heb ook veel ervaring in
het stellen van vragen.

> Ook in deze regular expression zal dollar-teken einde van de regel
> betekenen.

Excuus, er was een stuk van de regex afgevallen, dit is de correcte:

failregex = .*(?:pop3-login|imap-login):.*(?:Authentication
failure|Aborted login \(auth failed|Aborted login \(tried to use
disabled|Disconnected \(auth failed).*rip=(?P<host>\S*),.*

> De tekenreeks 'rip' staat in de genoemde logregel niet op het einde

Je hebt helemaal gelijk.

> Nou, bijvoorbeeld om aan meer mensen te laten zien.

Ik was niet zozeer op zoek naar mensen die wilden puzzelen op een
correcte regex. Ik dacht dat er wel iemand zou zijn die wist hoe het
moet. Dovecot wordt immers reuze veel gebruikt.

> } Zelf gebruik ik ruim 10 jaar Cyrus IMAP, Uiteraard heb ik
> daarvoor } uitstekende en geteste regex regels.
>
> [3]

Wel relevant. Als hij het weet kan hij ook gewoon antwoorden. Net als ik
dat doe.

> } Ik geef ze je graag.
>
> [4]

Waarom daden als het niet relevant is?

failregex = : badlogin: .*\[<HOST>\] plaintext .*SASL\(-13\):
authentication failure: checkpass failed$
            : badlogin: .*\[<HOST>\] LOGIN \[SASL\(-13\): authentication
failure: checkpass failed\]$
            : badlogin: .*\[<HOST>\] (?:CRAM-MD5|NTLM) \[SASL\(-13\):
authentication failure: incorrect (?:digest|NTLM) response\]$
            : badlogin: .*\[<HOST>\] DIGEST-MD5 \[SASL\(-13\):
authentication failure: client response doesn't match what we generated\]$

Getest met de Squeeze, nog niet met Wheezy.

> Neem gerust de tijd om
> http://catb.org/esr/faqs/smart-questions.html te lezen.

Nee, dank je, volgens mij is er gewoon weinig mis met mijn vragen.

Groetjes,
Paul.