Re: Van 4x3 naar 16x9

On 26-05-13 13:17, Willem Jager wrote:

> De strijd gaat voort, alle input is welkom.

Ik had een enigsinds vergelijkbaar probleem, en het is uiteindelijk
gelukt. Misschien heb je er wat aan:

Ik heb een systeem met een Supermicro X9SCM-F moederbord en volgens
lspci is mijn VGA controller een "Matrox Electronics Systems Ltd. MGA
G200eW WPCM450 (rev 0a)". Na veel moeite kwam ik er achter dat hij maar
16MB geheugen krijgt toegewezen, en dat dit niet te wijzigen is. Hier
staat hoe (de lspci methode):
http://www.cyberciti.biz/faq/howto-find-linux-vga-video-card-ram/

Niets in Xorg.0.log of in de output van xrandr wijst er op dat er ook
breedbeeldmodussen zijn, terwijl ik een breedbeeld monitor wil
gebruiken. Op Google zie ik velen zoeken en niemand die het gelukt is.
EDID leverde bij verschillende monitoren een foutmelding en alleen
duidelijk foute resoluties zoals 275x275. Ook een live CD van Squeeze
gaf alleen 3:4 resoluties.

Wat ik gedaan heb is het volgende: eerst het type nummer van mijn
monitor opgezocht (zat achter de VGA stekker), het bleek een Samsung
206BW. Toen op internet de maximale resolutie opgezocht. Dat leverde een
vreemde resolutie op: 1680x1050.

Op wikipedia vond ik toen een pagina die me vertelde wat de
beeldverhouding was, namelijk 16:10 en dus niet 16:9.
http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_display_resolution

Toen heb ik andere 16:10 resoluties opgezocht, die vond ik hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/16:10

Ik ben toen aan het spelen gegaan met het programma cvt, in de praktijk
probeerde ik resoluties uit als: "cvt 1280 800". Behulpzaam was deze
site: https://wiki.archlinux.org/index.php/Xrandr

De output van cvt voerde ik weer aan "xrandr --newmode":
------
root@server:~# cvt 1280 800
# 1280x800 59.81 Hz (CVT 1.02MA) hsync: 49.70 kHz; pclk: 83.50 MHz
Modeline "1280x800_60.00"   83.50  1280 1352 1480 1680  800 803 809 831
-hsync +vsync

root@server:~# xrandr --newmode "1280x800_60.00"   83.50  1280 1352 1480
1680  800 803 809 831 -hsync +vsync
------

Op een gegeven moment werd de foutmelding anders, ik kreeg niet meer
"cannot find mode ...." maar nog wel "failed to get size of gamma ...".
En toen ik daarna "xrandr" deed stond de nieuwe resolutie er bij!
Als ik me niet vergis lukte het me ook om resoluties toe te voegen die
mijn monitor wel aan kon, maar mijn video controller niet door te weinig
geheugen, maar ik heb dus verschillende geprobeerd.

Uiteindelijk heb ik de instellingen in /etc/X11/xorg.conf gezet, dit
ziet er bij mij nu zo uit. Let er op dat de Modeline op 1 regel moet,
hij is hieronder afgebroken:

---------
Section "Monitor"
        Identifier      "Configured Monitor"
        HorizSync       30-70
        VertRefresh     30-70
        Modeline "1280x800_60.00"   83.50  1280 1352 1480 1680  800 803
809 831 -hsync +vsync
EndSection

Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Monitor         "Configured Monitor"
        DefaultDepth 24
        Subsection "Display"
          Depth 24
          Modes "1280x800" "1280x1024" "1024x768"
        EndSubsection
EndSection

Section "Device"
        Identifier      "card0"
        Driver          "mga"
#        Option          "IgnoreEDID"
EndSection
---------

Mijn driver bleek geen optie "IgnoreEDID" te hebben. Wat je driver aan
opties ondersteund kun je vinden in "man <naam driver>", in mijn geval
dus "man mga". De ene driver ondersteund veel meer opties dan de andere.

Het opnieuw opstarten van X heb ik gedaan door als root te tikken:
"/etc/init.d/gdm3 stop" waarna X verdwijnt. Toen switchte ik met
crt-alt-F2 naar een console (of hoe heet dat ook alweer?) en daar zet ik
gdm3 dan weer aan. Een enkele keer mislukte het omdat ik geen console
kreeg, maar dan lukte het wel via SSH.

Ik heb naast een defaultdepth van 24 ook nog met 16 getest, maar 24
bleek goed te gaan. Ook heb ik nog de "vesa" driver geprobeerd, op
internet vond ik namelijk mensen waar het wel met de vesa driver lukte,
maar niet met de driver voor de fabrikant.

Belangrijk bij mij was nog het feit dat je voor dit moederbord vrijwel
geen videokaarten kunt kopen.