Re: Opzetten van een Postfix, ik zie door de bomen het bos niet meer

Jeroen,

Even vooraf, ik heb het bij KPN niet gecontroleerd, maar op de TU/e
werkt het ook ongeveer zo.

>      1. Een verstuurde e-mail gaat vanwege de laagste prioriteit (50)
>         naar “mailserver.domeinnaam.nl”.
>      2. Deze komt niet aan omdat port 25 dicht staat.
>      3. De e-mail gaat verder naar “mailrelay.planet.nl
>         <http://mailrelay.planet.nl/>” en wordt ontvangen.
>      4. De e-mailserver “mailrelay.planet.nl
>         <http://mailrelay.planet.nl/>” ziet dat deze niet
>         verantwoordelijk is voor de e-mail en stuurt deze door naar je
>         eigen e-mailserver “mailserver.domeinnaam.nl
>         <http://mailserver.domeinnaam.nl/>”.
>
>     Dat laatste puntje klinkt mij onwaarschijnlijk in de oren, waarom
> [...]

Je telnet testen van buiten zullen niet werken omdat KPN poort 25
dichtzet. Door die prio in te stellen werkt het er iets omheen. Eerst
probeert ie mail.jeroenverlhuijzen.nl, dat lukt niet dus probeert ie de
tweede. Die accepteert wel, maar weet dat het niet de finale
eindbestemming is (relay station voor GEREGISTREERDE domeinen). Op de
TU/e wordt er daarna trouwens op A record van het domein in het
e-mailadres gezocht dus maakt de lage prio MX niet eens uit omdat die
niet gebruikt wordt en alleen maar delay oplevert. Omdat KPN binnen z'n
eigen netwerk wel weer poort 25 toestaat gaat de e-mail vervolgens
netjes naar jouw server, maar...

Wat volgens mij de missende schakel is je DNS voor mail.jeroenveldhuijzen.nl

paul@wollumbin ~ $ dig mail.jeroenveldhuijzen.nl

; <<>> DiG 9.8.1-P1 <<>> mail.jeroenveldhuijzen.nl
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 29556
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;mail.jeroenveldhuijzen.nl.     IN      A

;; AUTHORITY SECTION:
jeroenveldhuijzen.nl.   120     IN      SOA     ns2.dnsexit.com.
admin.netdorm.com. 2000060701 604800 2400 1814400 1200