Root paswoord en Gnome2

Hallo,

Meestal werk ik op de commandline maar soms start ik ook wel eens een
grafisch programma wat root rechten nodig heeft, zoals Synaptic.

Tot mijn verwondering/schrik zie ik soms dat er niet om een paswoord
wordt gevraagd. Terwijl er toch root-access nodig is. Helemaal duidelijk
wordt dit bij "terminal als root".

Ik heb in sudo geen regels dat ik dingen als root mag doen. En ook geen
groep sudo die dingen als root mag doen.

Volgens mij heeft het iets met gksu te maken, maar ik weet niet hoe dat
in te stellen is...  Iemand hier wel?