Qcow2 perikelen

Hallo,

Ik probeer een "growable" qcow2 disk-image aan te maken voor KVM/Qemu.
Dus een image wat in het begin klein is, maar wat groeit als er meer
data in komt.

Als ik dat doe met:
qemu-img create -f qcow2 /data/disk.qcow2 10G
dan krijg ik een bestand van 193K. Jammergenoeg lukt het me echter niet
om het te gebruiken om er Debian op te installeren, want het wordt
gezien als een disk van maar 193K. Een partitie aanmaken lukt niet.
Ik heb het idee dat ik een speciale driver mis, deze:
http://packages.debian.org/wheezy/virtio-modules-3.2.0-3-amd64-di
maar ik zie geen kans hem te gebruiken in de installer omdat ik via de
seriele poort installeer. De installer begint met de vraag om de taal,
Ik zou niet weten hoe ik kon kiezen voor de expert-install.
Vreemd genoeg kan ik bij de taal ook alleen kiezen tussen Engels en C.
Volgens mij zijn dit bugs in de installer.

Als ik installeer met virt-install, iets als dit:
virt-install -d --name=$VM --ram 1024 \
  --os-variant=debianwheezy \
  --disk path=/data/$VM.qcow2,bus=virtio,cache=none,size=10 \
  --network bridge=br0,model=virtio \
  --cdrom=/data/iso/debian-testing-amd64-i386-netinst.iso \
  --serial pty \
  --graphics none
Dan maakt hij een qcow2 image aan van 10G waarop ik kan installeren,
maar ik wou dus een klein image, wat groeit als er data in komt.

Als ik dat image dan probeer te verkleinen met iets als:
qemu-img convert -cf qcow2 -O qcow2 /data/test12.qcow2 disk-test12.qcow2
Dan krijg ik meldingen als:
qemu-img: Could not open '/data/test12.qcow2': Invalid argument
Terwijl het bestand toch echt bestaat.

Mocht hier iemand tips hebben die me kunnen helpen, dan zijn die erg welkom.