Paswoord na ontwaken uit slaapstand uitschakelen

Hallo,

Is de vraag om een paswoord na het ontwaken uit slaapstand ook uit te
zetten?  Dit gaat om Wheezy en Gnome3.

Achtergrond:

Voor een thuissituatie ben ik een PC aan het maken op basis van Wheezy,
hier heb ik paswoord authenticatie bij het inloggen uitgezet, en ook de
Gnome keyring werkt zonder wachtwoord. Uiteraard zit er op root wel een
paswoord.

Waar ik nog tegenaan loop is dat Gnome3 nogal graag wil dat een PC in de
slaapstand wordt gezet. Er is zelfs default geen optie om een PC uit te
zetten, anders dan door eerst uit te loggen (in GDM is er wel een optie
om de PC uit te zetten).

Als hij in slaapstand komt en daaruit ontwaakt, dan vraagt hij om een
paswoord, en dat wou ik dus niet. Vandaar de vraag hoe ik ervan af kom.

Ik heb nog geen mogelijkheden kunnen vinden om die slaapstand in de
menu's te verbergen. Ik zet een PC namelijk liever uit, met een SSD is
booten ongeveer net zo snel als ontwaken uit slaapstand.

Wat ook leuk zou zijn, is afsluiten door middel van kort drukken op de
hardwarematige aan/uit knop. Nu gaat hij daardoor in slaapmode (wel
raar: hierna vraagt hij bij ontwaken niet om een paswoord). Iemand een
idee waar je de aan/uit knop configureert?