Re: Debian op laptop!

On Thu, Nov 22, 2012 at 10:41:06PM +0100, Eric wrote:
> On 11/21/2012 11:15
> Dat zou natuurlijk mooi wezen, maar ik kan het ook wel zelf
> installeren.  Het idee is dat als er een vorm van linux op
> pre-installed is, dat je er vanuit kunt gaan dat alles werkt.

Dat is een reden om zulke hardware te kopen ( "alles werkt" )

Mijn belangrijkste reden om hardware met Linux pre-installed
te kopen is om "met mijn portomonee te stemmen".
Dus om hardwarefabrikanten te laten weten dat
er markt is voor computers met vrije software.

> Ik wist niet wat de stand van zaken was op dit gebied, vooral waar
> het wireless, en sound betreft.  Zo te horen werken de meeste dingen
> wel.  In het verleden heb ik ook wel eens gehoord dat linux
> weliswaar draait op een laptop, maar niet goed samenwerkt met de
> verschillende powersave modi, waardoor je korter met een batterij
> doet.  Dat soort dingen vind je niet altijd 1-2-3 uit een folder of
> door een website van een winkel te lezen.

Het is inderdaad veel beter dan de FUD doet vermoedden.

> Ik zou er de voorkeur aangeven als het allemaal door free software
> ondersteund werd, maar zou hier ook wel mee kunnen leven.

Elders in deze thread is te lezen dat er "binary blobs" beschikbaar zijn
in Debian onder "firmware-non-free". Voor nu, 2012, is dat een mooie
consessie.

Aan ons de uitdaging om meer duidelijkheid te krijgen over zulke blobs.
Hardware zal meer FPGA worden, daar wil je de VHDL-source van.
Waarschijnlijk niet vandaag, waarschijnlijk niet iedereen van ons.
Dat jij wel de source van de "blob" wilt, is omdat jij weet dat
het jouw hardware is en jij er leuke dingen mee wilt doen.
Concreet voorbeeld is http://hackaday.com/2012/03/30/working-software-defined-radio-with-a-tv-tuner-card/

Dat er bewust computers gekocht worden met GNU/Linux erop, is goed!

> And is there a policy on top-posting vs. bottom-posting?
Yes.