Re: Over Ssh enzo

Hi Paul,

On Fri, 2012-10-19 at 14:43 +0200, Paul van der Vlis wrote:

> Oeps.

Ja het zou verboden moeten worden ...

> Tja, daarvoor moet je er eerst in komen.

Dat is geen probleem. Je stap is de auto enzo. Ga achter een terminal
zitten, zet de kvm goed en gaan.

Gaat om PasswordAuthentication no/yes in sshd_config

Als deze op no gezet is mag je der niet in. Even op yes zetten en ssh
restarten en voilà. Heb voor de zekerheid de sshd_config file maar even
vergeleken met de backup. Zag dat de setting er vroegen helemaal niet in
stond, dus helemaal weg halen kan blijkbaar ook.

Wat ik nu met ssh -vv localhost zie, checkt hij eerst de authentication
op publickey en als die methode er niet is, vraagt hij netjes om het
password.

Voor de zekerheid tevens mijn id_dsa.pub maar even van huis mee genomen.
Deze in ~/.ssh gezet. cp id_dsa.pub authorized_keys en iedereen is blij.

In /etc/hosts.allow staat sshd: ip, ip ... voor wie er wel in mag. Dat
maakt het hopelijk rustiger op de inkomende ssh poort.

> Mocht je FTP open hebben en een niet heel veilige webserver, dan zou je
> iets als phpshell kunnen installeren in een submapje ergens. Daarmee kun
> je een shell krijgen via een webbrowser.

Dat gaat op een openmediavault box niet 1, 2, 3 lukken. Proftpd draait
nl. in een chroot. Je komt niet zomaar buiten /home/ftp.

> Anders moet je er naar toe ben ik bang, tenminste als het een "bare
> metal" server is. Om misschien dat daar mensen zijn die wat voor je
> willen doen.

Misschien moet ik toch even een bug report aanmaken? Ze maken de
software speciaal voor headless servers, zeggen ze op de website! Als de
installatie van je .deb file zoals bij mij va de week fout gaat, dan
staat ssh reeds uit en kom je der dus in principe niet meer in. En ik
vraag me dan hardop af, wat heb je aan een headless server, zonder ssh
toegang?

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel