Re: Chinees, Koreaans, Japans

Paul van der Vlis:

> Noted.

Ahem, ik ben er nog net, sta op het punt van vertrekken....

> Bij mij in Iceweasel op "serif". "sans serif" kan ik wel kiezen.
>
> In Gnome (ik gebruik meestal Epiphany, ook al is het op het moment wat
> brak) is het "Sans".
>
> Bij mij gaat bij mij overigens ook om het e-mail programma (Icedove).
> Als ik dan toch chinese spam krijg...

'Serif' en 'sans serif' zijn op zichzelf geen fonts.
'Serif' betekent 'met schreef', zoals Times.
'Sans serif' is schreefloos, zoals Helvetica.
Voor Serif wordt een bepaald Times-achtig font genomen, het is dus
gelijk aan een ander font dat je hebt geïnstalleerd. Iets dergelijks
voor het sans serif-font.
Hoe er wordt bepaald welke fonts er voor serif en sans serif worden
genomen, daar ben ik nog niet achter.

In mijn e-mailprogramma heb ik het font voor de berichtentekst op Lucida
Sans Typewriter staan. Zit in het pakket sun-java6-fonts. Blijkt ook
een goed unicode-font te zijn, chinese tekens worden goed weergegeven.