een vraagske rond kvm en virsh

hallo,

Ik maak gebruik van kvm, virsh en virt-manager voor het beheren van virtuele machines bij mij thuis. Om een virtuele machine af te sluiten kun je dit gebruiken:

virsh shutdown [domain-id, domain-name or domain-uuid]

Om de status op te slaan:

virsh save [domain-name] [domain-id or domain-uuid] [filename]

en restore:

virsh restore [filename]

Deze dingen lukken nog wel:p

Nu komt mijn vraag. Wat ik graag zou willen voor 1 guest (een windows xp) is om deze status op te slaan altijd als ik de host uitzet. Als ik nu de host uitzet zal de guest eerst afgesloten worden. Wat ik wil is dat ipv dat de guest afgelsoten wordt de status hiervan opgeslagen wordt en bij opstarten de status gewoon weer wordt terug gezet. De guest zou op die manier een langere theoretische uptime moeten hebben omdat deze eigenlijk nooit wordt herstart. Ik zou dit graag zo inrichten omdat op de guest redelijk wat sessies geopend dienen te worden en om die niet altijd opnieuw te doen zou ik graag de machinestate opslaan.

Zoals ik het zie heb ik voorlopig niet veel keus:

-ofwel doe ik het manueel en sluit dan af ==> met de kans (en zal wss ook gebeuren) dat ik het vergeet,
-ofwel laat ik de state met een cronjob opgeslagen worden ==> onnodige load op de machine; en als ik dit iedere 10 min laat doen dan kan het zijn dat ik 10 min werk kwijt ben
-ofwel moet ik ergens scripts aanpassen dat als virsh (of kvm) stopt de state van die machine dient opgeslagen te worden ipv afgesloten ==> maar over welke gaat dit dan enz

Graag had ik jullie input en ideëen hierrond gewild. Zie ik mss iets over het hoofd? Bestaat er misschien reeds zoiets?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is.

Grtz,

Kas