Re: Problemen met lange commando's in terminal

> Hmm, ik kan je niet helemaal volgen, maar is hierdoor nu ook duidelijk
> geworden waardoor het probleem ontstaat, wellicht door een bepaald teken?

Sorry, nu ik mijn e-mail nalees vind ik hem zelf ook wat warrig
overkomen. Ik heb (voor mijn situatie) het probleem opgelost en daar
eigenlijk een lopend verslag van gegeven.

Samenvattend: het probleem van de overschreven regel in bash wordt
veroorzaakt doordat PS1 tekens bevat waarvan bash niet weet dat ze de
cursor niet verplaatsen, zoals bijvoorbeeld escapecodes die de kleur
van de letters veranderen. Zulke codes moet je in PS1 omgeven met \[
\].

Voorbeeld: de vier tekens ESC [ 1 m zetten de letterweergave op bold,
zonder de cursor te verplaatsen. Als je er in PS1 geen \[ \] omheen
zet, denkt bash dat de cursor 4 posities naar voren is gegaan. Dan
komt dus de plaats waar bash denkt dat de cursor staat niet meer
overeen met de plaats waar de cursor werkelijk staat.

> Ik kan je weer niet helemaal volgen, $PWD hoort toch je home-dir te geven?
Het verschil tussen \w en $PWD in PS1 is dat \w expandeert naar ~ als
je in je $HOME staat.
\$ in PS1 wordt geëxpandeerd naar # als je root bent, anders naar $.

Vriendelijke groeten,
Arjen Bax