Trigger in package meerdere keren uitgevoerd

Hoi lijst,

Dit is niet echt een gebruikers-vraag, maar meer een ontwikkel-vraag.
Misschien is er toch iemand die me kan helpen.

Voor een pakket dat ik aan het maken ben, probeer ik gebruik te maken van
triggers. Het idee is precies hetzelfde als bijvoorbeeld bij de
installatie van een of meerdere PHP-extensies. Aan het einde van de
installatie wordt Apache eenmalig (dus niet voor elke extensie) herstart.

Het definiëren van de trigger in mijn pakket is gelukt. Dit is niet
moeilijker dan het meeleveren van een 'triggers' control file, met daarin
de regel:

  interest <trigger naam>

en de feitelijke trigger programmeren in het postinst script. Nou heb ik
een ander pakket, dat de trigger dient te activeren. Ik wil graag, dat aan
het einde van de installatieprocedure de trigger eenmalig wordt
uitgevoerd. Ik heb in de 'triggers' control file de volgende regel opgenomen:

  activate <trigger naam>

Ook dat werkt, in principe, alleen het probleem waar ik tegenaan loop, is
dat de trigger meerdere malen wordt uitgevoerd, namelijk:

- na 'Unpacking <pakketnaam> (<versie>) ...'
- nogmaals na 'Setting up <pakketnaam> (<versie>) ...'

als er dan vervolgens iets misgaat tijdens de configuratie, dan krijg je:

  A package failed to install.  Trying to recover:
  Setting up <pakketnaam> (<versie>).

en vervolgens wordt de trigger /nog een keer/ uitgevoerd.

Hoe kan ik ervoor zorgen, dat de trigger maar EEN keer wordt uitgevoerd?

Overigens zie ik het bovenstaande gedrag als ik het pakket installeer met
aptitude, maar niet als ik de deb installeer met dpkg -i. Met dpkg wordt
de trigger daadwerkelijk maar 1 x uitgevoerd, aan het einde.

Groeten,
Martijn.

P.S. <whispermode> Dit is allemaal op een Ubuntu Lucid installatie, niet
flamen, a.u.b. ;-) </whispermode>