Re: Samba + Exim4+ Ldap op Debian Lenny stable

Tha Docta wrote:
Ik heb 890_exim4-config_ldap_local_user aangemaakt in /etc/exim4/conf.d/router/ en gevuld met de waardes uit het voorgaande mailtje, aangepast naar mijn domein. Daarna /usr/sbin/update-exim4.conf uitgevoerd en vervolgens exim4 herstart.

Als ik daarna de tree wil bekijken d.m.v. phpldapadmin of webmin dan krijg ik het volgende bericht:

dc=mijndomein,dc=eu
This base entry does not exist.Create it?

Dat kan ik niet verklaren. Komt de base DN in je Exim router wel overeen met de base DN van je bestaande LDAP directory?

Groeten,
Martijn.

Op 23 november 2009 12:52 schreef Martijn Grendelman <martijn@grendelman.net <mailto:martijn@grendelman.net>> het volgende:

    Hoi Roland,

        Ik krijg nu een aardig idee over hoe het er uit komt te zien.
        Wat ik dus moet doen (als ik het goed begrijp) is dus
        ldap_local_user en virtual_maildir aanmaken/configureren en dan
        opnieuw opstarten?
        Locaties:

        ldap_local_user valt dan onder /etc/ldap/ ?

    Nee, ldap_local_user is een Exim router, die dus in de Exim
    configuratie moet komen.

        virtual_maildir onder /etc/exim4/conf.d/transport of router/ ?

    transport

        transport = LOCAL_DELIVERY vind ik terug in
        900_exim4-config_local_user onder /etc/exim4/conf.d/router/

    Ik ben zelf niet gewend om te werken met de split-config van Exim,
    maar volgens mij kun je gewoon een nieuwe file toevoegen in
    /etc/exim4/conf.d/router, die noem je dan bijvoorbeeld
    890_exim4-config_ldap_local_user, met als inhoud de router uit mijn
    vorige mail.

    Wat betreft de transport, als je in de router 'transport =
    LOCAL_DELIVERY' gebruikt, dan hoef je verder geen transport toe te
    voegen. De mail komt dan in $HOME/Maildir, of in
    /var/mail/$local_part afhankelijk van welke bestemming je gekozen
    hebt via Debconf.

    Na het aanpassen van de configuratie moet je
    /usr/sbin/update-exim4.conf draaien om de configuratiefile opnieuw
    te genereren en dan Exim herstarten.

    Groeten,
    Martijn.

        Op 23 november 2009 10:49 schreef Martijn Grendelman
        <martijn@grendelman.net <mailto:martijn@grendelman.net>
        <mailto:martijn@grendelman.net <mailto:martijn@grendelman.net>>>
        het volgende:

           Hoi Roland,

               Excuses voor de mailfout.

               Uiteraard heb ik IMAP geconfigureerd met LDAP en dit
        werkt ook.
               Ik zit enkel met het koppelen van exim aan ldap. Als ik
        het zo
               goed begrijp heb ik dan ook geen apart .schema file nodig in
               slapd.conf om het juist geconfigureerd/opgeslagen te krijgen?

           Inderdaad, waar het om gaat is, dat de LDAP attributen die je
        wilt
           gebruiken om je mailgebruikers te identificeren aanwezig
        zijn. Als
           je 'uid' gebruikt, dan is dat standaard al het geval.

               Ik heb meteen geprobeerd ldap_local_user en
        virtual_maildir te
               configureren maar blijkt dat ik deze helemaal niet heb!
        terwijl
               ik wel een tree heb met gebruikers en ou's op OpenLDAP 2.4.11
               die ik kan benaderen/aanpassen
               d.m.v. webmin of phpldapadmin.

               Zie ik iets over het hoofd ?

           Nou, die Exim router kun je zelf toevoegen, die is inderdad niet
           aanwezig in de standaard-configuratie. Voor de transport
        geldt, dat
           je in een standaard-omgeving, waarbij je de mail in $HOME/Maildir
           wilt afleveren, de 'maildir_home' transport kunt gebruiken. Na
           configuratie van Exim via Debconf (na installatie, of na
           'dpkg-reconfigure exim4-config') staat dat in de macro
           LOCAL_DELIVERY, dus dan krijg je:

            transport               = LOCAL_DELIVERY

           Maar nu gaat het vooral over de essentie van het configureren van
           Exim, en da's weer een heel ander onderwerp...

           Groeten,
           Martijn.

                       Op 23 november 2009 10:02 schreef Martijn Grendelman
[...]

                  Reply graag naar de lijst en niet naar mij persoonlijk.

                      Nou weet ik niet precies welke velden er allemaal zijn
               maar in
                      ieder geval het uid veld voor het identificeren en
        dan ook de
                      velden die nodig zijn voor het registreren van het
        mailadres
                      onder de juiste gebruikersnaam.

                  Dat zou 'mail' zijn, ook gedefinieerd in core.schema.

                      Momenteel gebruik in webmin 1.490 voor het beheer
        van ldap en
                      samba (wat prima werkt!), de gebruikers en samba
        maar ik
               heb ook
                      phpldapadmin geïnstalleerd/geconfigureerd alleen
        snap ik die
                      niet helemaal.

                      Het maakt in principe niet uit of exim4 nou wel of
        niet via
                      webmin beheerd kan worden zolang dat als er een
        gebruiker
                      aangemaakt wordt er ook automatisch een account
        voor exim
                      aangemaakt wordt is het prima.
                      De bedoeling van het exim account is dat deze
        alleen nog maar
                      gekoppeld hoeft te worden aan thunderbird op de
        client van de
                      betreffende gebruiker.

                  Je hoeft alleen tegen Exim te vertellen welke LDAP
        velden het
               moet
                  gebruiken om de mail af te leveren. Mijn ldap_local_user
               router ziet
                  er als volgt uit:

                  LDAPAUTH=user="cn=admin,dc=dev-zero,dc=nl"
        pass=BiNdPaSsWoRd

                  ldap_local_user:
                         driver                  = accept
                         domains                 = +local_domains
                         condition               = ${lookup ldap{LDAPAUTH
                  ldap:///uid=${local_part},dc=dev-zero,dc=nl?uid}{yes}{no}}
                         retry_use_local_part
                         transport               = virtual_maildir
                         log_as_local            = false

                  In de virtual_maildir transport lever ik de mail af in een
               bepaalde
                  directory, maar dat kan elke transport zijn die je
        maar wilt.

                  Aan de LDAP kant hoef je hiervoor echt NIETS te doen; elke
               gebruiker
                  met een uid kan zo mail ontvangen.

                  Aangezien je het echter ook over Thunderbird hebt, neem ik
               aan dat
                  je ook een IMAP server met LDAP wilt gaan inrichten.
        Heb je
               dat al
                  wel voor elkaar?

                  Groeten,
                  Martijn.

                      Op 23 november 2009 09:28 schreef Martijn Grendelman
                      <martijn@grendelman.net
[...]

                             Ik ben nu een klein maandje bezig met het
        opzetten
               van een
                             debian lenny server waar LDAP + Samba +
        Exim4 op moet
                      komen te
                             staan.
                             De bedoeling is dat samba en exim4
        gekoppeld zijn
               aan de LDAP
                             server zodat als er een gebruiker
        aangemaakt wordt dat
                      dit maar
                             1 keer hoeft te gebeuren i.p.v. 3 en
                             dat alle gebruikers gegevens op 1 centraal punt
               opgeslagen en
                             opgehaald worden.

                             Tot nu toe is het mij gelukt om samba te
        koppelen aan
                      Ldap maar
                             met exim4 heb ik minder success omdat er ook
               gewoon weinig
                             (bruikbaars) over te vinden is.

                             Onderdelen waar vooral weinig over te
        vinden is:

                             - Het .schema bestand dat gekoppeld moet
        worden in
               slap.conf

                         Het hangt er vanaf welke LDAP velden je wilt
        gebruiken
               in Exim.
                         Persoonlijk gebruik ik alleen het 'uid' veld om
               gebruikers te
                         identificeren en mail af te leveren, dus er is
               helemaal geen
                      extra
                         schema noodzakelijk.

                             - Het bijwerken van de bestaande gebruikers
        zodat
               daar een
                             mailadres voor aangemaakt kan worden.
                             - Het bijwerken van de template die
        gebruikt wordt
               voor
                      als er
                             een nieuwe gebruiker aangemaakt wordt.

                         Dat hangt ervan af welke tool(s) je gebruikt om
        users
               aan te
                      maken,
                         dat heeft verder ook niet veel met Exim te maken.
               Persoonlijk
                      vind
                         ik phpLDAPadmin altijd wel een handig hulpmiddel.

                             Kan iemand mij helpen hierin?

                         Met vriendelijke groet,
                         Martijn Grendelman