Re: automatisch beschikbaar maken van netwerk shares

On Thu, Oct 15, 2009 at 04:23:01PM +0200, mourik jan c heupink wrote:
> Hallo,
>
> Ik heb een vraag, niet heel specifiek voor debian, maar hoop dat
> jullie me wat suggesties of andere waardevolle input kunnen geven.
> Het gaat om het volgende:
>
> Ik ben beheerder van een netwerk waar we een samba3-ldap domain
> hebben, en alles loopt al jaren als een zonnetje. Er wordt middels
> een login script samba shares gemapped naar drives, en dit alles
> werkt prima.
>
> Nu komen er echter meer en meer 'andere' clients bij: Mac's, maar
> ook steeds meer linux.

> [...]

Voor home-directories mount ik meestal gewoon de hele /home. Gebruik
daarvoor best ook NFS ipv CIFS, tenminste als je file-server inderdaad
ook Unix draait.

Als het gaat over andere directories die niet altijd "gemount" moeten
zijn, maar wel "beschikbaar", dan gebruik je best de automounter. Zit in
het pakket "autofs". Het principe hier is dat je ofwel in een bestand in
/etc, ofwel in een LDAP of NIS directory, opgeeft waar je graag bepaalde
zaken gemount wilt zien. Je mount dan op die plaats een speciale
"autofs" share, die door de automounter afgehandeld wordt. Zo lang niets
probeert om onder die directory iets te benaderen, is dat alles wat er
gebeurt. Van zodra je echter probeert een bestand te openen onder die
automount directory, gaat de automounter achter de schermen eerst de
benodigde mount uitvoeren, en kan je aan je bestanden, vrijwel zonder
vertraging. Wanneer je de bestanden onder die share voor lange tijd niet
gebruikt, gaan de mounts dan ook weer weg.

Ik heb een tijdje geleden op mijn blog daar ietsje meer informatie over
gegeven: http://grep.be/blog/en/computer/play/autofs

The biometric identification system at the gates of the CIA headquarters
works because there's a guard with a large gun making sure no one is
trying to fool the system.
  http://www.schneier.com/blog/archives/2009/01/biometrics.html