Re: Fatclient via netboot setup

On Sat, Sep 19, 2009 at 07:07:28PM +0200, Huub Reuver wrote:

> Ik heb zelf het LTSP project ook niet gebruikt, maar als bovenstaande
> klopt heeft het LTSP-project compleet gefaald.

Eh?

> Het LTSP-project is gestart om een minimale client te kunnen starten.
> Dat betekent X, dat betekent een xdm-vervanger om een broadcast of
> query te starten. Dan nog wat programma's om lokaal geluid en opslag
> te kunnen gebruiken en that's it.

Juist, en dat is het ook: je hebt ldm dat een soort xdm is, maar dat
doet over een encrypted verbinding, en een hoop features die het
bijvoorbeeld mogelijk maken om aan lokale storage (zoals USB-schijven)
te kunnen vanop de server.

Maar er zijn zo veel dingen die je kunt doen, en LTSP laat je dan ook
toe om het ding in grote mate te customizen. Diskless booten is écht zo
ver niet van de LTSP setup (immers, thin clients die lokaal niets
uitvoeren moeten dikwijls zelf óók diskless booten).

> Als je bij LTSP de display manager vervangt zou je niets meer moeten
> kunnen. Tenslotte heb je lokaal geen programma's (shells en vi zijn
> overbodig binnen een LTSP concept).

Niet helemaal. Als er iets misloopt op één bepaalde thin client zal heel
blij zijn dat je een shell hebt op een thin client, om uit te sluiten of
het misschien iets is met de hardware ofzo (en àls het inderdaad iets
met de hardware is, dat je kunt uitzoeken wat het dan precies is).

Maar er zijn nog mogelijkheden. In de setup die ze in Extramadura
draaien, is er op elke thin client een boinc-client aan het draaien.
Ons werd verteld dat dat geen effect heeft op de bruikbaarheid van de
clients, en dat de overheid heeft een overeenkomst met de mensen van de
Large Hadron Collider dat ze software voor hun BOINC-project draaien.

Daarnaast hadden ze ook een eigen stuk software geschreven dat het
mogelijk maakt voor een leraar om de clients vanop de server aan en uit
te zetten: een script-met-GUI dat wake-on-lan doet om aan te zetten, en
dat een packet-of-death stuurt naar een daemon die op elke client draait
en daar dan een propere shutdown doet vooraleer hetzelfde te doen met de
server.

> Grof gezegd ben heeft het project dan gefaald. Iets milder: dan heb je
> het doel van een "light" X-client gemist.

Hier ben ik het dan ook grondig oneens mee. _Standaard_ is LTSP exact
dat: een thin client. Je kan het echter uitbreiden en aanpassen zoveel
je wilt, en uiteindelijk bestaat het project uit niet veel meer dan een
(aantal) customizable script(s) om bootable NFS-trees of NBD-images te
maken, plus software voor op die bootable images.

Maar je _hoeft_ daar niet alles van te gebruiken.

--
The biometric identification system at the gates of the CIA headquarters
works because there's a guard with a large gun making sure no one is