Re: Proposed updates

On 2009-09-15 Paul van der Vlis wrote:
> Nu had ik nooit een regel met iets als dit in mijn sources.list:
> deb http://ftp.nl.debian.org/debian lenny-proposed-updates main contrib
>
> Dat heb ik nu toch maar even gedaan, en er worden enkele packages (alle
> met "mysql" in de naam) voorgesteld om te installeren.
> Ik zie hier echter veel meer packages:
> http://ftp.nl.debian.org/debian/dists/lenny-proposed-updates/
Wat je daar ziet is de hele repository, maar als je die pakketten niet hebt geinstalleerd worden ze
ook niet aangeboden als _upgrade_ ;-)

> Komt dat misschien omdat ik altijd "dist-upgrade" gebruikt in apt en
> aptitude, is dat hetzelfde als die proposed-updates gebruiken?
Nee, het verschil tussen safe-upgrade en full-upgrade (dist-upgrade is voor apt-get, al snapt
aptitude het wel) is dat bij full-upgrade er aggresiever te werk wordt gegaan mbt verwijderen van
packages om zo dependencies te vervullen.
Dus heel waarschijnlijk heb je met safe-upgrade hetzelfde resultaat.

Heiko heeft de andere aspecten al goed uitgelegd (voor zover ik weet) en wil daar alleen het
volgende aan toevoegen.
Als je proposed-updates in je sources.list hebt staan terwijl je stable draait is dat vergelijkbaar
met sid repositories in je sources.list hebben staan terwijl je default 'release' testing is.
Nieuwe versies van packages komen binnen in sid en als er een bepaalde periode overheen gegaan is
(10 dagen meestal) en er zijn geen RC bugs gerapporteerd, dan worden ze 'gepromoveerd' naar testing.
In termen van sid en testing is dat 'voldoende' zekerheid.

Bij stable wordt er wat langer getest en als ze 'gepromoveerd' kunnen worden, worden ze een
onderdeel van de volgende point release (5.03 is pasgeleden uitgekomen).
Dus als je proposed-updates in je sources.list hebt staan ben je een tester voor de volgende point
release.

HTH
Diederik