Om debian på desktoppen

Kære Debian-folk

Jeg har adskillige gange opgivet debian på desktoppen fordi jeg ustandselig fik problemer med alt muligt der ikke rigtig virkede, bl.a. programmer som ikke fungerede og ikke kunne opdateres pga. debians restriktioner på hvornår programmer kunne blive stable. (Jeg har dog ikke prøvet bookworm af.) Jeg har så valgt at køre med kubuntu i årevis.

Det skal lige bemærkes at jeg på min arbejdslaptop i årevis har kørt med 1 home-partition og 2 systempartitioner (så jeg kunne prøve nye systemer/versioner af uden at forstyrre mit arbejdssystem).

Jeg har i stykke tid forsøgt forskellige forks af debian på gamle bærbare med f.eks. 4 GB Ram og en enkelt processor. Jeg har forsøgt:

  1. Antix. Et temmelig godt system som jeg tilmed kørte fint et års tid min arbejdslaptop. Men det gik galt da jeg skulle opdatere systemet. Systemet er også lidt for nørdet at sætte op. F.eks. skal flere skriveborde sættes op i en eller anden fil som det selvfølgelig tog lidt netsøgningstid at finde og finde ud af hvordan den skulle ændres. Og meget af menusystemet var fyldt med forskellige desktop-systemer m.m. som man ikke lige havde tænkt sig at sætte sig ind i. Installation gik heller ikke altid lige godt.
  2. Bunsenlab. Et godt system, men også for nørdet at sætte op. Jeg orkede ikke at det næsten altid var op ad bakke at ændre på et eller andet.
  3. Puppy-linux. Et mærkeligt system som man altid er root på. Det lykkedes mig aldrig at installere det 100% på harddisken. Jeg kunne godt få det til at lægge systemfilerne på harddisken, men selve boot fungerede åbenbart kun fra usb. Ikke anvendeligt til daglig brug.
  4. Q4OS. Den korte historie er at det er den bedste desktop jeg har kørt overhovedet. Jeg bruger kde-versionen idet det kde er så let at sætte op. Der er arbejdet med at gøre systemet letvægts så det fungerer rigtig godt på ældre laptops selvom det vist ikke er helt så letvægt som antix og bunsenlab. Installation har indtil videre fungeret perfekt. Så vidt jeg kan se har folkene bag Q4OS gjort det rigtige: De har lænet sig op ad to store systemer: debian og kde og tilpasset det forholdsvis lidt efter deres målsætning:
    "Fast and friendly, desktop oriented operating system based on Debian Linux. Providing a set of dedicated utilities and specific optimizations, combined with a focus on getting a productive system easily. This makes it ideal for people who want to get a working environment tailored to individual needs and preferences. From this perspective, Q4OS is suitable for both newcomers as well as experienced computer users."

Jeg er meget tilfreds med at køre et debian system (sources er primært debian stable), for jeg har normalt ikke brug for de nyeste versioner af forskelligt software. Derimod er stabiliteten vigtig for mig. Men ind i mellem får man brug for en nyere version af et program. F.eks. er bookworm's version af  dia håbløst buggy. Så fandt jeg på at chroot til min kubuntu som ligger (passivt) på den anden partion. Og vupti fungerede dia igen. Jeg lavede følgende skript:

---------------

#!/bin/bash
mount --bind /dev /a2/dev
mount --bind /dev/pts /a2/dev/pts
mount --bind /proc /a2/proc
mount --bind /sys /a2/sys
chroot /a2 mount /dev/sda4 /home
chroot /a2  #Her kan man udføre alle mulige kommandoer. Skriptet venter til man kører: exit.
#chroot --userspec=flem:flem /a2 (fungerer ikke - forstår ikke hvorfor)
chroot /a2 umount /dev/sda4
umount /a2/sys
umount /a2/proc
umount /a2/dev/pts
umount /a2/dev
echo 'a2 er nu forladt'

(Mit kubuntu ligger på /a2 som monteres automatisk ved start.)

Nu kan jeg starte f.eks. kubuntus dia (og libreoffice) fra en terminal, og hvis jeg gør det med et & efter, fungerer fungerer programmet videre selv efter exit fra chroot.

Hvad synes I om min løsning?

Det er selvfølgelig ikke uproblematisk at køre to forskellige systemer på samme home-partition, men hvis man ikke bruger samme programmer på dem, burde det vel ikke skabe de store problemer?

Bedste hilsener

Flemming TH Bjerke Tlf. 22120366

PS: På min server kunne jeg ikke finde på at køre andet end debian.
PPS: Jeg har også prøvet lubuntu på gamle bærbare, men det var nørdet og ikke særlig letvægts.