Re: iptables

On 23-11-2010 02:54, Jonas Smedegaard wrote:
Hej Joakim,

On Tue, Nov 23, 2010 at 12:09:41AM +0100, Joakim Seeberg wrote:
Hej, er der nogen der kan hjælpe mig med nedenstående iptables script. Mit problem er at jeg ikke kan printe til printer på LAN, men jeg kan godt pinge den.

Jeg kan ikke hjælpe med rå iptables. Hvis du lissom mig generelt har svært ved at holde rede på de mange detaljer i rå iptables, kan jeg varmt anbefale at bruge shorewall som abstraktionslag.

Hvorfor lige Shorewall? Det er ret fleksibelt, populært (så der er god chance for at finde hjælp på nettet), har god dokumentation inkl. eksempler, og opdateres aktivt. Der er mange andre firewall tools - men jeg kan personligt ikke hjælpe dig med andre.

Check dmesg for noter om afvist trafik (men måske den slags noter er en shorewall feature som dit script ikke har). Prøv evt. også at bruge wireshark (eller tshark) til at sniffe nettet for at finde ud af hvilke pakker der kommer igennem og hvad der bliver droppet/afvist.

Printern har ip 192.168.2.1
eth1 har ip 192.168.1.1/ 255.255.252.0

dhcp range er: 192.168.1.20 - 254/ med netmaske 255.255.255.0
dhcp clienter må ikke udskrive direkte til printer, som derfor er flyttet til 192.168.2.1. Clienterne må gerne udskrive til cups på server 192.168.1.1/255.255.252.0, der så kan udskrive til printer.
Det ser underligt ud - det er ikke 192.168.1.0/255.255.255.0 (altså et klassisk klasse-C net)?
Ja jeg har også en ide om at problemet ligger i netværk setup og ikke i selve scriptet. alternativt kunne jeg også have printeren på samme subnet med /24 netmaske og begrænse adgangen til printeren med iptables/shorewall.

 - Jonas