Re: Manglende printer device

On Thu, Jun 19, 2008 at 09:11:26AM +0200, Anders Ellenshøj Andersen wrote:

> Meningen er i hvert fald at man aldrig mere skal rode med at oprette
> devices i /dev, hvis man bruger udev. Hotplug er en del af det ældre
> system til automatisk at finde drivere og installere dem når de skal
> bruges. Det er erstattet af udev+venner. Så, ja. Væk med hotplug.
>
> Nu er det så ikke sikkert at det virker alligevel. I så tilfælde ville
> jeg personligt prøve afinstallere udev og tilhørende værktøjer og
> samtidigt purge deres konfigurationsfiler, dvs. afinstaller med #
> aptitude purge <pakkenavn>, eller brug "_" når du afinstallerer inde i
> ncurses brugerfladen.

Enig. Men det kan være ret tricky at fjerne udev fordi andre pakker
afhænger af den. Største udfordring er nok pakken initramfs-tools er
installeret (et hjælpeprogram til opsætning af Linux-kernen).

Du kan (midlertidigt eller generelt hvis du har lyst) udskifte
initramfs-tools med det alternative hjælpeprogram yaird.

Det er nok værd lige at sige en smule om de toværktøjer: initramfs-tools
opsætter Linux til at kunne starte på en masse forskelligt hardware, og
"famler sig lidt frem" under opstarten hvis tingene ser anderledes ud
end forventet. Yaird, derimod, opsætter Linux til at starte nøjagtigt
som systemet allerede kører - uden famlen under opstart. Yaird er derfor
stærkt til fjernstyrede servere hvor du hellere vil at en ny fancy
version af Linux nægter at lade sig installere (fordi f.eks.
håndteringen af haddisk-drivere er radikalt ændret) end en minimal
risiko for at maskinen ikke starter korrekt bagefter. Omvendt kan du
ikke flytte din harddisk oer i en ny computer hvis du bruger yaird - så
skal du enten midlertidigt bruge initramfs-tools _før_ du skifter eller
starte fra en boot-CD (f.eks. Debian installations-CD'en), chroot'e ind
i dit system og køre "dpkg-reconfigure linux-image-..." så yaird kan
gendanne opsætningen optimeret til det nye miljø).

Installér yaird (det ændrer ikke noget i sig selv), og læs
/usr/share/doc/yaird/README.Debian - og sig endeligt til hvis der opstår
problemer undervejs: Jeg er pakkevedligeholder og stor fan af yaird :-)

Puha - det endte med at blive en længere smøre. Håber ikke jeg fik
skræmt for mange væk fra yaird, eller I allesammen er faldet i søvn
undervejs... :-)