Re: Raid1som ikke fungerer

Flemming Bjerke skrev:
> Jeg har en server med raid1 som blev sat op på woody hvor raid
> fungerede fint når man slog den ene eller anden disk fra. Den blev så
> opdateret til Sarge (tilsyneladende) uden problemer. Men nu har jeg
> opdaget at den ikke vil starte uden hda. Den kommer ud og siger at den
> mangler et mirror. Jeg har på forskellig vis prøvet at boote hdc, men
> det er ikke lykkedes. Er der nogen af jer der har lignende erfaringer?
> Kan det have noget at gøre med at jeg kører kerne 2.6.8-2-686?

Ja, det har sandsynligvis noget med kerne-versionen at gøre:

Når maskinen slet ikke vil starte ved fejl, gætter jeg på at dit RAID
bruges til root-partitionen. Det betyder at aktiveringen af RAID sker
før root-partitionen mountes - i en "initial ramdisk", initrd.

I "de gode gamle dage" var der eet script til at danne initrd'er:
initrd-tools. Men 2.6-kerner bruger et nyt format, og den seneste kerne
som også understøtter det gamle format er 2.6.8.

Der er to forskellige scripts til at danne det nye format -
initramfs-tools og yaird.

Hvis du stadigt bruger 2.6.8 fra sarge, så bruger du sandsynligvis det
gamle initrd-tools, som har en del fejl - især ved komplicerede
opsætninger som RAID og LVM.

Hvis ikke uheldet allerede er ude, og du står med et system du ikke kan
starte, så er den enkleste kur nok simpelthen at opgradere til en nyere
kerne.

Du kan læse mere om initrd her:
http://wiki.debian.org/InitrdReplacementOptions

Jeg er pakkevedligeholder for yaird - og stor fan af rutinen - så spørg
endeligt hvis du vil vide mere om emnet ;-)