Resolv.conf - hvordan ?

På en debian sarge test server har jeg afinstalleret exim4 og installeret postfix. Næste (hver) gang jeg bootede var resolv.conf blank, bortset fra bemærkningen om at man ikke skal redigere direkte her. Derfor var der ikke nogen DNS ref. Jeg indsatte så direkte i filen, og så kører det. Jeg har læst her og der, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan resolv fungerer. Kan se at der, i et subdir, er (blevet) installeret et fetchmail og et postfix script, som køres ved boot ?? Skal systemet ved boot ikke selv finde DNS server IP adresserne via adsl routeren / gatewayen på 192.168.1.1 ?

I div. (også Debian) beskrivelser står der, at man retter direkte i resolv.conf, men det synes jeg ikke stemmer med beskrivelser i div. man sider.

Mvh
Lars P. Magnussen